Teatr Marionetek. Śpiewające lalki w operze "La serva padrona"

"La serva padrona", fot. Anna Kuśmierczyk

Blisko metrowe lalki, ożywione rękami animatorów i głosami wybitnych solistów, "zagrały" w spektaklu La serva padrona" (Służąca panią), który został wystawiony 14 stycznia 2017 r. w Teatrze Królewskim jako opera marionetek.  

Spektakl "La serva padrona" miał swoją premierę w Łazienkach Królewskich w lutym 2016 r. Ponieważ cieszył się dużym zainteresowaniem, został zagrany ponownie, inaugurując nowy cykl "Teatr Marionetek". Przedstawienie zaprezentowała Scena Marionetek Warszawskiej Opery Kameralnej. Kolejny spektakl "La serva padrona" zostanie zagrany 11 marca 2017 r. Bilety już wkrótce w sprzedaży.

Pod pantoflem służącej

"La serva padrona", dwuaktowa opera Giovanniego Battisty Pergolesiego z prostym, lapidarnym, aczkolwiek życiowo przekonującym libretto, to żart na temat starokawalerstwa. Opowiada o mężczyźnie imieniem Umberto, który siedzi cicho pod pantoflem swojej młodej, sprytnej służącej. Mając dosyć jej kaprysów, postanawia się ożenić, w nadziei, że żona przywróci porządek w domu. Podstępna pokojówka Serpina sprawia jednak, że Umberto poślubia właśnie ją.

W spektaklu występują znakomici soliści WOK, muzycy Zespołu Instrumentów Dawnych WOK Musicae Antiquae Collegium Varsoviense oraz aktorzy-lalkarze, absolwenci Wydziału Sztuki Lalkarskiej. Przedstawienie reżyseruje Lesław Piecka, specjalista teatru marionetek, wykładowca na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w białostockim oddziale Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza.

Spektakl jest wystawiany na tle bogatej scenografii, zaś aktorzy-lalkarze, poruszający marionetkami na długich niciach, pozostaną niewidoczni dla widzów.

Opera buffa

"La serva padrona" została po raz pierwszy pokazana podczas uroczystości z okazji urodzin cesarzowej Elżbiety Krystyny w 1733 r., jako intermezzo w przerwach między aktami opery poważnej - "Niezłomny więzień", również Giovanniego Batissty Pergolesiego. Skromny utwór szybko przyćmił swoją sławą operę "właściwą", dając początek lekkiej włoskiej operze buffa, mającej przede wszystkim bawić i rozweselać publiczność.

Jej elementy pojawiały się w Italii już w XVll wieku, jednak jako samodzielna forma zaistniała dopiero dzięki dwuaktowej "La serva padrona". Operę buffa, której prekursorem był Pergolesi, doprowadzili do perfekcji tacy mistrzowie, jak Mozart i Rossini.

Pergolesi (1710-1736), jako kompozytor szkoły neapolitańskiej, był autorem utworów kameralnych, świeckich kantat, utworów kościelnych i oper poważnych. Popularność przyniosła mu jednak dopiero "La serva padrona".

Opera marionetek to wyjątkowa forma sceniczna, łącząca operę oraz teatr lalek. Jej rozkwit miał miejsce w XVIII wieku. Współcześnie, ze względu na trudności w przygotowaniu przedstawienia, funkcjonuje w zaledwie kilku miejscach na świecie, m.in. w Salzburgu oraz ojczyźnie marionetek - Mediolanie. Scena Marionetek przy Warszawskiej Operze Kameralnej, która istniała w latach 80., została reaktywowana w sezonie artystycznym 2014/2015 spektaklem "Uprowadzenie z seraju" W.A. Mozarta.