Ogród Chiński

Ogród Chiński położony jest w północnej, naturalistycznej części Łazienek Królewskich, między Aleją Chińską, Promenadą Królewską, Drogą Belwederską a ulicą Agrykoli. Zaprojektowany został w oparciu o historyczne wzorce, obecne  w rezydencji Księcia Gonga w Pekinie oraz w nawiązaniu do mody na "chinoiserie", którą wprowadził do Łazienek Stanisław August.

To z inicjatywy króla, w 1780 r., dawna droga wilanowska zmieniła nazwę na Aleję Chińską. Na skrzyżowaniu z Promenadą Królewską wzniesiono wtedy stylowy most chiński, którego fundamenty odkryli archeolodzy w 2012 r. W pobliżu tego miejsca przy Alei Chińskiej, wzdłuż strumienia, zlokalizowano Ogród Chiński.

Koncepcja nowego Ogrodu Chińskiego, którego inauguracja odbyła się w 2014 r., została opracowana przez prof. Edwarda Bartmana i architekta Pawła Bartmana we współpracy z chińskimi architektami z Muzeum Księcia Gonga w Pekinie. W opinii dr. Andrzeja Michałowskiego, nowy Ogród Chiński odpowiada istotnym cechom "chinoiserie" (wym. szinuazeri) i charakterowi czasów króla Stanisława Augusta. Pawilon Chiński, symbolizujący pierwiastek męski, i ażurowa Altana Chińska, symbolizująca kobiecość, zostały - jak zwraca uwagę znawca architektury chińskiej prof. Wang Hongbo - połączone kamiennym mostkiem przerzuconym przez strumień symbolizujący drogę mleczną.

Wieńczące pawilon i altanę dachy pokryte są wykonaną w Chinach, ręcznie glazurowaną, dachówką w kolorze ugru, zbliżonego do koloru żółtego. Kolor ten przysługiwał tylko Cesarzowi, w Łazienkach Królewskich symbolicznie przypisany jest Stanisławowi Augustowi i pamięci o nim. Dachówki w trzynastu kształtach są prawdziwym dziełem sztuki, podobnie jak marmurowy mostek wykonany przez chińskich mistrzów kamieniarstwa, którzy pochodzą z rodzin pracujących w tym zawodzie od 2000 lat.

Osiem obrazów, znajdujących się w środku pawilonu, składa się na historię pełną tradycyjnych chińskich treści. Kręte ścieżki, podobnie jak w oryginalnych ogrodach w Chinach, prowadzą poprzez mostek do pawilonu i altany. Przy wejściach oraz obok pawilonu i mostka stanęły typowe latarnie, a wokół stawu posadzone zostały rośliny rodzime oraz o proweniencji chińskiej. Warto także zwrócić uwagę na dwa lwy stojące u wejścia do ogrodu, które Muzeum Rezydencji Księcia Gonga podarowało Łazienkom Królewskim. Lwy te symbolizują dostatek i bogactwo.

przejdź do pełnej mapy