Ogród Chiński

Ogród Chiński, który położony jest w północnej, naturalistycznej części Łazienek Królewskich, zaprojektowano na podstawie historycznych wzorców – obecnych w rezydencji Księcia Gonga w Pekinie. Ponadto ogród ten nawiązuje w swej stylistyce do mody na „chinoiserie”, która w Łazienkach Królewskich najpełniejszy kształt zyskała za sprawą króla Stanisława Augusta.

To z inicjatywy króla w 1780 roku dawna droga wilanowska przekształcona została w Aleję Chińską. Na skrzyżowaniu z Promenadą Królewską wzniesiono wtedy stylowy most chiński, którego fundamenty odkryli archeolodzy w 2012 roku. W pobliżu tego miejsca przy Alei Chińskiej, wzdłuż strumienia, zlokalizowano Ogród Chiński.

Koncepcja nowego Ogrodu Chińskiego, którego inauguracja odbyła się w 2014 roku, została opracowana przez prof. Edwarda Bartmana i architekta Pawła Bartmana we współpracy z chińskimi architektami z Muzeum Księcia Gonga w Pekinie. W opinii dr Andrzeja Michałowskiego nowy Ogród Chiński odpowiada istotnym cechom „chinoiserie” (wym. szinuazeri) i charakterowi czasów króla Stanisława Augusta. Pawilon Chiński symbolizujący pierwiastek męski i ażurowa Altana Chińska – symbolizująca kobiecość, zostały – jak zwraca uwagę znawca architektury chińskiej prof. Wang Hongbo – połączone kamiennym mostkiem przerzuconym przez strumień symbolizujący drogę mleczną.

Wieńczące Pawilon i Altanę dachy pokryte są wykonaną w Chinach ręcznie glazurowaną dachówką w kolorze ugru, zbliżonego do koloru żółtego. Ten kolor przysługiwał tylko Cesarzowi, w Łazienkach Królewskich przysługuje symbolicznie Stanisławowi Augustowi i pamięci o nim. Dachówki w trzynastu kształtach są prawdziwym dziełem sztuki, podobnie jak marmurowy mostek wykonany przez chińskich mistrzów kamieniarstwa, którzy pochodzą z rodzin pracujących w tym zawodzie od 2000 lat.

Osiem obrazów znajdujących się w środku pawilonu składa się na historię pełną tradycyjnych chińskich treści. Kręte ścieżki, podobnie jak w oryginalnych ogrodach w Chinach prowadzą poprzez mostek do pawilonu i altany. Przy wejściach, oraz obok pawilonu, mostka stanęły typowe latarnie, a wokół stawu posadzone zostały rośliny rodzime oraz o proweniencji chińskiej. Warto także zwrócić uwagę na dwa lwy stojące u wejścia do ogrodu będące podarunkiem Muzeum Rezydencji Księcia Gonga dla Łazienek Królewskich. Lwy te symbolizują dostatek i bogactwo.

przejdź do pełnej mapy