II Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego. "Jego serce będzie biło w Łazienkach"

Koncerty jazzowe, kameralne i symfoniczne, a także pokazy filmów i wystawy - to niektóre z atrakcji II Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego, poświęconego twórczości wybitnego polskiego pianisty, kompozytora, działacza społecznego i męża stanu. Będzie się on odbywał w Warszawie w dniach od 6 do 12 listopada 2015 r., w 155. rocznicę urodzin mistrza.

- Pokażemy najbardziej istotne utwory Ignacego Jana Paderewskiego, w których jest klimat polskości. Zadbaliśmy o to, aby wykonywali je zagraniczni artyści tak, by polska muzyka wybrzmiała w międzynarodowym wykonaniu - powiedział na konferencji prasowej dyrektor artystyczny festiwalu, Jan Popis. Podkreślił, że program festiwalu będzie bardzo bogaty, by dotarł do jak najszerszego grona odbiorców. - To będzie muzyczna mozaika - zapewnił dyrektor Popis.

Podczas festiwalu wystąpią artyści z Australii, Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, Majorki i Polski.

- Wymiar międzynarodowy Paderewskiego jest tak potrzebny, jak wymiar międzynarodowy Chopina - zaznaczył z kolei założyciel Lubuskiej Fundacji im. Jana Ignacego Paderewskiego Cezary Lusiński. - Z tym, że o drugiego nie trzeba się już starać, a o pierwszego tak. Chciałbym, aby Paderewski był tak znany, jak być powinien. Niestety powszechnie gra się tylko kilka jego najbardziej znanych utworów. Często zapomina się, że jest on autorem również wielu innych wybitnych kompozycji - dodał Lusiński.

Festiwal będzie się odbywał w dniach od 6 do 12 listopada 2015 r. w Warszawie - w Łazienkach Królewskich, Teatrze Polskim, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Lutosławskiego, a także na Zamku Królewskim oraz Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jego organizatorem jest Fundacja "AVE ARTE".

- Jestem bardzo zaszczycony, że udało się nam zawrzeć sojusz z "AVE ARTE", dzięki temu festiwal dostał skrzydeł. Jego program jest bardzo bogaty i interesujący - powiedział na konferencji prasowej Tadeusz Zielniewicz, dyrektor Łazienek Królewskich. Podkreślił, że serce festiwalu będzie jeszcze mocniej biło w Łazienkach, gdyż będzie się on odbywał w odnowionych wnętrzach Teatru Królewskiego i Pałacu na Wyspie.

Uroczyste otwarcie Festiwalu odbędzie się 6 listopada, w 155. rocznicę urodzin wybitnego polskiego pianisty. W Teatrze Polskim w Warszawie wystąpią m.in. Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego, który wykona "Rotę" Feliksa Nowowiejskiego i utwory patrona festiwalu - "Hej, Orle biały" i "Nad wodą bystrą i czystą". Na scenie zabrzmią także fragmenty opery "Manru" Paderewskiego w wykonaniu sopranistki Katarzyny Laskowskiej oraz tenora Rafała Bartmińskiego. Barkarolę fis-dur op. 60 i inne utwory Fryderyka Chopina zagra na fortepianie Wojciech Kocyan.

7 listopada, podczas Dnia Międzynarodowego Festiwalu, na Zamku Królewskim usłyszymy m.in. "Tańce polskie op. 9 na cztery ręce" Paderewskiego w wykonaniu duetu fortepianowego z Majorki - Alberta Diaza i Xaviera Muta oraz Sonatę h-moll op. 58 Fryderyka Chopina według Szwajcarki chińskiego pochodzenia Melodie Zhao. "Baal Shem Suite" Ernesta Blocha, "Partitę na skrzypce i fortepian" Witolda Lutosławskiego i inne utwory zagra szwajcarski duet - Rachel Kolly D'Alba i Christian Chamorel.

Dzień później w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wystąpi Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Tadeusza Strugały, w towarzystwie szwajcarskiej pianistki Melodie Zhao.

Od 8 listopada, II Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego przenosi się do Łazienek Królewskich. Tego dnia w Pałacu na Wyspie odbędzie się koncert, w programie którego znajdą się utwory fortepianowe, skomponowane przez I.J. Paderewskiego.

W kolejnym dniu przed południem, zapraszamy do Pałacu Myślewickiego na panel dyskusyjny poświęcony osobie i twórczości wybitnego muzyka, a wieczorem do Teatru Królewskiego na koncert z cyklu "Paderewski - jazz inspiracje". W tym roku specjalny, oryginalny program z pieśniami I. J. Paderewskiego i Z. Stojowskiego opracował Krzesimir Dębski.

- Wielu artystów - śpiewaków i kompozytorów - poszukuje oryginalnych środków wyrazu. Ostatnio pojawił się nurt wykonywania pieśni klasycznej, romantycznej i współczesnej nie tylko głosem klasycznie operowym, według tradycji z XVIII i XIX w., ale także indywidualnie wykształconym głosem współczesnym na wzór wokalistyki jazzowej, folkowej, a nawet szeroko pojętej wokalistyki popowej. Nawiązując do tej tendencji, proponuję oryginalny program koncertu z pieśniami Ignacego Jana Paderewskiego i jego przyjaciela Zygmunta Stojowskiego (kompozytora niesłusznie zapomnianego) w nowych aranżacjach orkiestrowych mojego autorstwa - mówi Krzesimir Dębski.

Jako soliści wystąpią: Emose Uhunmwangho z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, Anna Jurksztowicz, Mieczysław Szcześniak i Maciej Miecznikowski. - Wykonają oni 10 pieśni obu kompozytorów i mam nadzieję, że ich interpretacje w dużym stopniu ułatwią słuchaczom zrozumienie Wielkiej Sztuki - tłumaczy Krzesimir Dębski.

10 listopada w Teatrze Królewskim odbędzie się recital "Salon odrzuconych" z udziałem pianistów, którzy nie zakwalifikowali się do ostatniego etapu  Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

W Święto Niepodległości, 11 listopada, w Podchorążówce zostaną wyświetlone filmu poświęcone pamięci Ignacego Jana Paderewskiego, a wieczorem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się uroczysty, patriotyczny koncert z udziałem studentów i absolwentów uczelni.

Festiwal zakończy koncert w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Sinfonia Varsovia pod batutą Marty Kluczyńskiej zagra Uwerturę Es-dur i Koncert fortepianowy a-moll op.17 oraz III Symfonię Es-dur "Eroica" op.55 Ludwiga van Beethovena.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM FESTIWALU W ŁAZIENKACH KRÓLEWSKICH

Ponadto od 2 do 15 listopada w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich będzie można obejrzeć wystawę poświęconą wybitnemu muzykowi pt. "Paderewski wygrał Polskę na fortepianie", która przybliży osobowość naszego wielkiego rodaka.

Łazienki Królewskie - jak poinformował dyrektor Tadeusz Zielniewicz - zapraszają również w listopadzie dzieci i młodzież na bezpłatne lekcje muzealne w Salonie Pamiątek Ignacego Jana Paderewskiego w Podchorążówce w ramach akcji "Bezpłatny listopad". Na zajęciach będzie można poznać sylwetkę wybitnego pianisty, a także usłyszeć wzruszające i pełne humoru anegdoty z jego życia artystycznego oraz poznać jego muzykę. - Ignacy Jan Paderewski to barwna postać. Te lekcje nie będą dla młodych ludzi nudne - zapewnił dyrektor Zielniewicz.

Ignacy Jan Paderewski urodził się 6 listopada 1860 r. w Kuryłówce na Podolu w rodzinie administratora majątków ziemskich. W 1872 r. rozpoczął studia w Instytucie Muzycznym w Warszawie, następnie kontynuował naukę w Berlinie, a potem kunszt pianistyczny doskonalił w Wiedniu. W tym czasie również komponował.

W 1888 r. zagrał serię koncertów w paryskiej Salle Erard, które zapoczątkowały jego błyskotliwą karierę pianisty. Trzy lata później odniósł wielki sukces podczas tournee w Stanach Zjednoczonych. Odtąd występował prawie we wszystkich krajach Europy i obu Ameryk, a także w Afryce i Australii. Uważany był za jednego z największych pianistów swojej epoki.

W swoich utworach fortepianowych wykorzystywał rytmikę polskich tańców ludowych. Ich ważną cechą było także szerokie zastosowanie techniki wariacyjnej i polifonizacji. Muzyk pozostawił po sobie również jedną operę - "Manru" do libretta Alfreda Nossiga na podstawie "Chaty za wsią" Józefa Ignacego Kraszewskiego.

W czasie I wojny światowej, wykorzystując liczne znajomości w świecie polityki, Paderewski wspierał dążenia Polski do odzyskania niepodległości.

28 czerwca 1919 r., jako premier i minister spraw zagranicznych, stanął razem z Romanem Dmowskim na czele delegacji polskiej na konferencję pokojową w Paryżu i podpisał - w imieniu Polski - traktat wersalski. Z funkcji premiera ustąpił 9 grudnia 1919 r. W styczniu 1920 r. wyjechał do Szwajcarii.

W czasie II wojny światowej znów szukał pomocy dla Polski m.in. w Stanach Zjednoczonych. Zmarł 29 czerwca 1941 r. w Nowym Jorku. Pochowano go na cmentarzu wojskowym Arlington w Waszyngtonie. W 1992 r. jego prochy zostały sprowadzone do Polski i złożone w archikatedrze św. Jana w Warszawie.