Strategia Muzeum

Muzeum Łazienki Królewskie z dumą prezentuje nową strategię na lata 2024-2028, wypracowaną przez pracowników przy wsparciu zewnętrznego facylitatora. To plan rozwoju, oparty na badaniach, który stawia na partycypację wewnętrzną i zewnętrzną oraz potencjał komunikacji i relacji. Wspólnie rozwijamy Łazienki Królewskie - Muzeum Zachwytów.

Misją Muzeum Łazienki Królewskie jest tworzenie przestrzeni, w której bogactwo historii, sztuka i natura przeplatają się harmonijnie, wzbudzając zachwyt oraz inspirując do wrażliwości na drugiego człowieka i otwartości na świat. Łazienki Królewskie to Muzeum Zachwytów.

Nasza wizja: pielęgnujemy i zabezpieczamy dziedzictwo związane z Łazienkami Królewskimi. Uczestniczymy w dialogu i refleksji nad historią i aktualnością idei oświeceniowych, takich jak równość, ciekawość, życie w zgodzie z naturą, otwartość, tolerancja i szacunek. Kreujemy przestrzeń spokoju, piękna i poszanowania natury w centrum stolicy Polski. Pracujemy i eksperymentujemy z interdyscyplinarnymi formami uczestnictwa w kulturze, które rozwijają wrażliwość.

Strategia Muzeum Łazienki Królewskie została wypracowana przez pracowników Muzeum przy wsparciu zewnętrznego facylitatora, Jakuba Puzyny.

Proces rozpoczął się od prac zespołu złożonego z wybranych pracowników z różnych obszarów, którzy stworzyli pierwszą wersję strategii. Głównym dokumentem wyznaczającym ramy procesu strategicznego był obowiązujący "Program działania Muzeum Łazienki Królewskie na lata 2023-2028", ale praca nad strategią uwzględniała również wyniki badań jakościowych nad kondycją marki oraz ilościowych badań potencjału Muzeum Łazienki Królewskie, wykonanych przez firmę zewnętrzną w 2023 r. Kontekst pracom nad strategią nadały dokumenty: Ustawa o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r., zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 grudnia 2017: poz. 91 i poz. 92 Dziennika Urzędowego MKiDN oraz statut Muzeum.

Wypracowany dokument, po konsultacji z dyrekcją i akceptacji zespołu pracującego nad jego kształtem, został przedstawiony wszystkim pracownikom Muzeum, którzy mogli zgłosić uwagi do dokumentu w wyznaczonym terminie.

Sposób pracy nad dokumentem strategii zakładał, że plan operacyjny (dotyczy sposobu wdrażania i realizacji strategii) będzie opracowywany przez zespoły złożone ze zgłaszanych każdorazowo pracowników z poszczególnych obszarów, a konkretne działania będą wyznaczane na okres kilku miesięcy. Dzięki czemu praca nad celami operacyjnymi jest procesem ciągłym, podlegającym dyskusji, dający możliwość reagowania na zmiany, a każdy pracownik ma szansę wziąć udział w ich wyznaczaniu.

STRATEGIA MUZEUM ŁAZIENKI KRÓLEWSKIE NA LATA 2024-2028 (FORMAT PDF - 0,2 MB)