Lubisz czytać i rozmawiać o literaturze? Weź udział w Dyskusyjnym Klubie Książki. Wspólne będziemy odkrywać na nowo klasyczne dzieła, tropiąc obecny w nich motyw przemian - ciała, uczuć, losu i charakteru.

Każde spotkanie zostanie poświęcone innemu utworowi światowej literatury. Będziemy odnosić się do całości dzieł, dyskutując nad wybranymi fragmentami (uczestnicy otrzymają je przed zajęciami).

18 czerwca - Bruno Schulz "Sklepy cynamonowe"
"
Substancja tamtejszej rzeczywistości jest w stanie nieustannej fermentacji, kiełkowania, utajonego życia. Nie ma przedmiotów martwych, twardych, ograniczonych. Wszystko dyfunduje poza swoje granice, trwa tylko na chwilę w pewnym kształcie, ażeby go przy pierwszej sposobności opuścić" - pisał o swoich "Sklepach cynamonowych" Bruno Schulz. Przyglądając się wykreowanemu przez autora onirycznemu światu, zastanowimy się, jaką rolę odgrywają w nim nieustanne transformacje ludzi i przedmiotów.

16 lipca - Emily Brontë "Wichrowe Wzgórza"
O wydanej po raz pierwszy w 1847 roku pod pseudonimem gotyckiej powieści "Wichrowe Wzgórza" krytycy początkowo pisali, że jest ona mroczna i niemoralna. Z czasem ją doceniono - dzieło Emily Jane Brontë weszło do kanonu światowej literatury i doczekało się licznych ekranizacji. Śledząc burzliwe losy miłości Cathy i Heathcliffa oraz przemiany, jakim podlegają, zobaczymy, jak wielowymiarowa i niejednoznaczna jest to powieść.

13 sierpnia - Miguel de Cervantes "Don Kichote"
"
Byłem szaleńcem, teraz jestem zdrów na umyśle, byłem Don Kichotem z Manczy, dziś jestem […] Alozno Quijano Dobry" - mówi bohater Cervantesa w ostatnim rozdziale słynnej powieści. Na czym polegają jego przemiany? Jaka jest natura szaleństwa uniemożliwiającego mu odróżnienie fikcji od rzeczywistości? I dlaczego jego postać do tego stopnia intryguje kolejne pokolenia czytelników, że doczekała się niezliczonych interpretacji i odniesień w literaturze, filozofii oraz sztuce?

3 września - Henry James "W kleszczach lęku"
Gotycka powieść mistrza psychologicznych portretów jest uznawana za arcydzieło. Wykorzystując konwencję klasycznej powieści, Henry James stworzył dzieło niepokojące, niejednoznaczne i pełne niuansów. Czy jest to historia o nawiedzonym starym domu, czy też raczej opowieść o przemianie osamotnionej guwernantki z racjonalnej kobiety w osobę ogarniętą lękiem i podejrzeniami? Próbując rozstrzygnąć tę kwestię, porozmawiamy również o zmieniającej się recepcji "W kleszczach lęku" (lub "Dokręcanie śruby", w zależności od tłumaczenia).


Dr Karolina Rychter - filozofka, dziennikarka (pisze m.in. dla portalu Culture.pl i magazynu Vogue Polska). Zajmuje się związkami filozofii i literatury. Pisze też o winie i kulinariach.