Zapraszamy na warsztaty rodzinne, podczas których dzieci i opiekunowie otrzymają zdrową porcję ruchu, ćwiczenie uważności i doskonałą zabawę, inspirowaną sztuką Łazienek Królewskich.

Rozgrzejemy się, rozciągniemy, urządzimy wygibasy i turlańce. Dzięki ćwiczeniom, inspirowanym jogą dla najmłodszych, oraz łazienkowskim rzeźbom, skojarzonym z asanami, nie zabraknie też chwili na odpoczynek i oddech.

TERMINY I TEMATY WARSZTATÓW

3 września, Stara Kordegarda
"Hop, hop, skok"

Poruszajmy się wraz z łazienkowską sztuką! Podczas zajęć wyskaczemy "Upadek Ikara" i wytańczymy gipsową "Bachantkę" ze Starej Oranżerii. Po intensywnych tańcach i hulańcach oddamy się jogowym pozycjom - asanom, inspirowanym łazienkowskimi rzeźbami, obrazami oraz grafikami.

17 września, Stara Kordegarda
"Ram pam pam, rzucam"

Drugie spotkanie będzie sprzyjać rozciąganiu poszczególnych części i mięśni ciała. Przyjrzymy się wyeksponowanym przez rzeźbiarzy na posągach ciałom i odnajdziemy ich elementy u siebie. Imitując ruch rzutu, wyciągając ręce oraz podnosząc nogi, przeistoczymy się w autorskie rzeźby. Warsztaty zakończymy sprzyjającymi rozciąganiu łazienkowskimi asanami.

1 października, Stara Kordegarda
"A-e-i-o-u"

Nasze kolejne spotkanie rozpoczniemy integracyjną zabawą "w gesty", która wesprze naszą pamięć, koncentrację i uważność. Przykłady wykorzystywanych gestów odnajdziemy w obrazach z muzealnej kolekcji. Część z nich będzie łączyć gest z mimiką, co doskonale pozwoli nam oddać się inspirowanym jogą twarzy ćwiczeniom. Ruch powiek, brwi i warg to także ruch! Zainspirowani damami Plerscha, siedzącymi w najwyższym rzędzie Teatru Królewskiego, stworzymy również własne wachlarze, które zmotywują nas do ruchowej rozmowy językiem wachlarzy.

15 października, "Kucki, kuce, kucańce"
Stajnie Kubickiego

Czwarte spotkanie będzie obfitować w liczne kucki, kucańce i kuce. Rozgrzejemy kolana, kostki, stopy i pięty, w czym pomogą nam ruchy niczym z baletu. Wykorzystując baletową lekkość ciała, przemienimy się w Afrodyty, boginie miłości i kwiatów. Może ofiarujemy sobie małe posągi plastelinowe na pamiątkę? Na koniec pożegnamy się rozluźniającymi asanami.

29 października, Stajnie Kubickiego
"Hoplala, po-dło-ga"

Końcówka października to czas, kiedy codziennie się schylamy, by włożyć i zawiązać lub zapiąć nasze ciepłe buty, jak posągowy Hermes, który wiąże sandał. Nie czas to na morskie kąpiele, ale te ciepłe, w domowej wannie, wzorem wychodzącej z kąpieli Wenus. Aby w naszej jesiennej codzienności wykonywać skłony, jak najlżej dla naszego cennego kręgosłupa, żwawo wyćwiczymy i wymasujemy nasze cenne plecy.

12 listopada, Stajnie Kubickiego
"Raz i dwa, kwoka gra"

Listopadowe spotkanie wytupiemy, naśladując różne zwierzęta ukryte w łazienkowskich obrazach, rzeźbach, grafikach i ogrodach. Pies z głową w dół? A może w górę? Pozycja kota, krowy, gołębia? Spróbujemy inspirowanych zwierzętami asanów.

26 listopada, Stajnie Kubickiego
"Tup, tup, tup koniku"

Na naszym przedostatnim spotkaniu dowiemy się, jakie odgłosy wydaje koń. Nauczymy się piosenki o koniku, stworzymy do niej muzykę z instrumentów i wytańczymy nasz utwór. Będziemy biegać, skakać, tupać i szaleć w rytm dźwięków. Na pamiątkę zabierzemy ze sobą konika w różnokolorowe kropki. Po takich hasańcach przydadzą się wszystkim ćwiczenia wyciszające i rozluźniające.

10 grudnia, Stara Kordegarda
"Turlu, turlu"

Zima to doskonały czas na ślizgające aktywności w śniegu i na lodzie. Spróbujemy więc przenieść je na muzealną podłogę. Nasze ostatnie spotkanie będzie pełne wygibasów, zabaw, turlańców i tarzanek. Po świetnej zabawie wejdziemy na koniec w pozycję szczęśliwego dziecka.

WSKAZÓWKI DLA OPIEKUNÓW

  • Wybierz sobie i dziecku wygodne ubranie, które nie krępuje ruchów. Weź obuwie na zmianę.
  • Zrezygnuj z obfitego posiłku. Zjedz jednak coś lekkiego i pożywnego, aby w czasie zajęć nikomu nie zabrakło sił.
  • Nie zapomnij spakować picia dla siebie i dziecka.

DLACZEGO WARTO SIĘ RUSZAĆ?

  • Dzieci do 3. roku życia rozwijają się niezwykle dynamicznie, a regularne ćwiczenia fizyczne są kluczowe dla wsparcia tego procesu. Pomagają w rozwoju funkcji zaopatrzenia tlenowego, motorycznym, koordynacji i umiejętnościach poznawczych.
  • Ruch zmniejsza u maluchów poczucie niepokoju i poprawia jakość snu, rozwija odpowiedzialność, pewność siebie i poczucie własnej wartości, pobudza empatię, kreatywność i zdolności społeczne.
  • Ruch sprzyja nauce poprawnego oddychania oraz uważności, dzięki czemu od małego uczymy się wsłuchiwać we własne ciało, poznajemy swoje granice, reakcję na ból. Dzięki ćwiczeniom oddechowym, towarzyszącym ruchowi i tańcu, możemy minimalizować stres, odpoczywać, lepiej reagować na potrzeby ciała i umysłu.
  • Ćwiczenia ruchowe oraz taneczne częstą idą w parze z naśladowaniem różnorodnych kroków i elementów choreograficznych, co doskonale wspiera koncentrację, umiejętność zapamiętywania, kojarzenie, skupienie oraz logiczne myślenie, gdy poszczególne ruchy wypływają z siebie.

Aleksandra Pacak-Dragańska - polonistka w szkole podstawowej, nauczycielka tańca i ruchu, instruktorka pilatesu. Absolwentka filologii polskiej, podyplomowych studiów pedagogicznych na Uniwersytecie Warszawskim, a także choreografii i technik tańca w Akademii Muzycznej w Łodzi. Kształciła się przede wszystkim w technikach tańca współczesnego (m.in. u Elwiry Piorun), jazzowego (Iza Borkowska), improwizacji ruchowej (m.in. u Jacka Owczarka), tańcach dworskich (u Romany Agnel), ludowych oraz flamenco (u Marty Dębskiej). Dla Muzeum Łazienki Królewskie prowadziła warsztaty taneczno-ruchowe "iGraj z żywiołem" oraz "Wytańcz! Wymaluj!". Była także pomysłodawczynią lekcji muzealnej "Roztańczony dwór królewski". Jest autorką tekstów dla kwartalnika "Taniec" oraz publikacji naukowej "Edyta Kozak - tancerka, choreografka, kuratorka" dla Centrum Sztuki Tańca. Jednym z celów jej działalności zawodowej jest dostępność edukacji teatralno-tanecznej w szkołach.