Festiwal De Musica. Trzy dni muzyki klasycznej w Łazienkach
Wykład prof. Karola Bergera, światowej sławy muzykologa, oraz dyskusje przybliżające muzykę klasyczną znalazły się w programie festiwalu De Musica, który odbył się w Łazienkach Królewskich. Nie zabrakło też międzynarodowej konferencji, podczas której wybitni eksperci ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec i Polski zastanawiali się nad oddziaływaniem muzyki na kulturę Oświecenia w Europie.
Festiwal, którego pomysłodawcą jest stowarzyszenie De Musica, odbył się w Łazienkach Królewskich w dniach 13-15 listopada 2015 r. Podczas otwartych dla publiczności spotkań muzykolodzy oraz przedstawiciele innych dyscyplin humanistycznych omawiali historię muzyki klasycznej.
Pierwszy dzień festiwalu poświęcony był prof. Karolowi Bergerowi, światowej sławy muzykologowi i humaniście, który do 1968 r. był mieszkańcem Warszawy. Wykłady i dyskusje dotyczyły całej jego twórczości, w tym monumentalnej "Theory of Art", która w polskim przekładzie Anny Tenczyńskiej ukazała się w 2008 r. pod tytułem "Potęga smaku".
Zwieńczeniem pierwszego dnia festiwalu był wykład prof. Bergera "Myśl muzyczna a idee oświecenia" oraz koncert klawesynistki Agaty Meissner, która wykonała utwory Domenica Scarlattiego.
Drugi dzień festiwalu miał charakter naukowy - wypełniła go międzynarodowa konferencja "Muzyka w kulturze oświecenia". Wybitni muzykolodzy, znawcy historii i estetyki muzycznej XVIII wieku ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec i Polski zastanawiali się nad fenomenem oddziaływania muzyki na kulturę Oświecenia w Europie. Została ona pokazana z wielu perspektyw - nie tylko jako ważny komponent kultury z drugiej połowy XVIII wieku, ale też jako element powiązany z ekonomią, działaniami ówczesnej dyplomacji i świętami rewolucyjnymi we Francji.
Trzeci dzień festiwalu został pomyślany jako swego rodzaju "szalony dzień muzykologii". Badacze związani ze stowarzyszeniem De Musica na miniwykładach, bogato ilustrowanych nagraniami, opowiadali o muzyce klasycznej, w taki sposób, by przybliżyć ją wszystkim zainteresowanym - również tym, którzy nie znają zapisu nutowego i obawiają się (niesłusznie) sztywnej etykiety koncertowej. Celem tych wykładów było ukazanie muzyki wybranych twórców w perspektywie autobiograficznej, którą artyści ci - często bardzo misternie - "szyfrowali" w partyturach.