"Grające drzewo" w Ogrodzie Modernistycznym
Uroczysta inauguracja instalacji multimedialnej "Grające drzewo", powstałej na cześć Krzysztofa Pendereckiego, odbyła się 29 czerwca 2022 r. w Muzeum Łazienki Królewskie. W wydarzeniu udział wzięła żona wybitnego kompozytora, Elżbieta Penderecka.
Instalacja multimedialna znajduje się w Ogrodzie Modernistycznym. Wkomponowana jest w bezpośrednie otoczenie drzew, które odbijają się w jej lustrzanych powierzchniach. Elementem muzycznym wykorzystanym w instalacji jest "Little partita in the old style" Piotra Orzechowskiego, kompozycja powstała z inspiracji twórczością Krzysztofa Pendereckiego. Natężenie dźwięku dobrane jest w taki sposób, aby był on słyszalny dla przechodniów, ale jego źródło nie było do końca oczywiste. Utwór płynący z głośników stanie się donośniejszy, gdy osoby zainteresowane dźwiękiem zbliżą się do instalacji. Wówczas możliwe będzie swobodne odsłuchanie kompozycji.
"Grające drzewo" wyposażone jest również w kod QR odsyłający do platformy internetowej "Ogród Pendereckiego", stworzonej przez Instytut Adama Mickiewicza po śmierci kompozytora. Instalacja ma zachęcać nie tylko do zapoznania się z muzyką jednego z najbardziej znanych polskich twórców na świecie, lecz także z jego postacią.
- Natura i muzyka - to zestawienie zawsze było niezwykle ważnym i inspirującym dla Krzysztofa Pendereckiego. Myślę, że prezentowanie jego muzyki w przestrzeni natury, w tak ścisłym związku z tym, co nas otacza, zyskałoby jego uznanie - powiedziała Elżbieta Penderecka.
- Muzyka Krzysztofa Pendereckiego to nie tylko najwyższej próby osiągnięcie artystyczne, które ubogaca duchowo słuchaczy, lecz także polskie dziedzictwo kultury. Zamiłowanie kompozytora dla natury, zmaterializowane w jego ogrodzie w Lusławicach, czyni z Łazienek Królewskich naturalne miejsce dla instalacji, która pozwoli naszej publiczności na niezwykłe doświadczenie smakowania muzyki w ogrodach - podkreśliła Marianna Otmianowska, zastępca dyrektora ds. konserwatorskich i technicznych Muzeum Łazienki Królewskie.
Zdaniem Barbary Schabowskiej, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza, "mocną stroną instalacji jest nie tylko jej interaktywność, lecz także element tajemnicy, pewne wyzwanie, jakie rzuca ona przypadkowemu przechodniowi". - Odkrycie źródła dźwięku wymaga bowiem pewnego wysiłku - nawet jeśli będzie nim jedynie wysiłek zainteresowania się światem, który nas otacza - powiedziała dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.