Znani podróżnicy o Rzeczpospolitej w XVI-XVIII wieku. Wykład prof. Tygielskiego (wideo)
Historię podróżników i dyplomatów, którzy odwiedzali Rzeczpospolitą w XVI-XVIII wieku przedstawił, podczas spotkania w Pałacu na Wyspie, prof. Wojciech Tygielski. Zainaugurowało ono nowy cykl otwartych wykładów w Łazienkach Królewskich pt. "Oświeceniowa republika marzeń".
Podczas wykładu pt. "W stronę Grand Tour? Rzeczpospolita (i jej stolice) na europejskich trasach”, prof. Wojciech Tygielski z Instytutu Historii Sztuki UW opowiedział o motywacjach znanych podróżników, którzy odwiedzali Rzeczpospolitą w XVI-XVIII wieku, a także o tym, jak ją postrzegali, za co chwalili, a za co ganili. Przedstawił też ich oceny polsko-litewskiej rzeczywistości, i tego, jak ewoluowały na przestrzeni trzech stuleci.
Prof. Tygielski posłużyły się przy relacjami podróżników z ich wypraw do Rzeczpospolitej. W XVI-XVIII wieku odwiedzili ją: Giovanni Paolo Mucante, ceremoniarz papieski towarzyszący kard. Enrico Caetaniemu w podróży mającej doprowadzić do stworzenia ligi antytureckiej (1596-1597); Márton Csombor, Węgier, który w 1616 r. postanowił udać się na naukę do Gdańska i dlatego przemierzył ziemie polskie z południa na północ; Karol Ogier, francuski dyplomata, członek orszaku hrabiego de Mesmes, którego mediacja w 1635 r. miała przyczynić się do zawarcia polsko-szwedzkiego pokoju w Sztumskiej Wsi, oraz kolejni Francuzi: Jean Le Laboureur, historyk i heraldyk, towarzyszący w 1646 r. królowej Ludwice Marii Gonzadze w jej podróży do Polski, Gaspar de Tende, sieur de Hauteville, także związany z dworem Ludwiki Marii, ale już w czasach Jana Kazimierza, autor "Relacji historycznej o Polsce", wydanej w Paryżu w 1686 roku, która znacząco wpłynęła na kształt wizerunku Rzeczypospolitej na Zachodzie, oraz intensywnie podróżujący po Europie Alfred Jouvain de Rochefort, a także Fryzyjczyk, Ulryk Werdum.
Zobacz inne wykłady z cyklu "Oświeceniowa republika marzeń":
WARSZAWSKIE PRZYGODY CASANOVY - WYKŁAD PROF. TADEUSZA CEGIELSKIEGO
MADAME GEOFFRIN - PRUDERYJNA DEWOTKA CZY PATRONKA OŚWIECENIA. WYKŁAD PROF. ANDRZEJA PIEŃKOSA