Teatralne, poetyckie wizje autora "Nocy listopadowej" to wyzwanie zarówno dla reżyserów, jak i grafików. Poznamy historię plakatów do utworów Stanisława Wyspiańskiego, których twórcami byli znani artyści.

W 1899 r. Stanisław Wyspiański przygotował jedyny w swoim dorobku plakat dla Teatru Miejskiego w Krakowie, który łączył słowa i obrazy. Afisz zapowiadał odczyt Stanisława Przybyszewskiego "Mistyka a Maetrelinck", poprzedzający premierę dramatu "Wnętrze" Maurycego Maeterlincka. Projekt ten - uznany wówczas za prekursorski - w symboliczny sposób rozpoczął historię artystycznego plakatu teatralnego w Polsce.

Afisze towarzyszące inscenizacjom "Nocy listopadowej", "Warszawianki", "Wyzwolenia" czy "Wesela" to plastyczna interpretacja utworów i ich scenicznej lub filmowej realizacji. Ich autorami byli m.in. Henryk Tomaszewski, Jan Lenica, Piotr Potworowski, Jan Młodożeniec i Andrzej Pągowski, którzy przygotowali artystyczne przekłady słów Stanisława Wyspiańskiego na symbole, personifikacje, obrazy i znaki.

Wykład jest częścią programu wydarzeń do wystawy czasowej "Ikonosfera Wyspiańskiego. Noc listopadowa w Łazienkach Królewskich".

Ilustracja: plakat do inscenizacji "Nocy listopadowej" Stanisława Wyspiańskiego, Ferdynand Ruszczyc, 29 listopada 1930, papier, litografia, Muzeum Narodowe w Warszawie.


Bożena Pysiewicz - historyczka sztuki, kustoszka, kuratorka Muzeum Plakatu w Wilanowie - oddział Muzeum Narodowego w Warszawie. Trenerka i autorka modułów szkoleniowych Echocast oraz stypendystka MKiDN w dziedzinie upowszechniania kultury. Autorka nagradzanych muzealnych projektów edukacyjnych oraz publikacji z zakresu muzealnictwa i edukacji muzealnej. Prowadzi cykle szkoleniowe i wykłady dla nauczycieli, muzealników oraz pracowników sektora kultury. Zainteresowania badawcze: historia plakatu polskiego i jego twórców, plakat jako przekład intersemiotyczny, relacje między utworami literackimi a ich teatralnymi lub filmowymi adaptacjami w kontekście plakatu.