

Zapraszamy na seminarium, podczas którego wspólnie zastanowimy się nad tym, czy "Noc listopadową" można nazwać tragedią, a powstanie listopadowe wydarzeniem tragicznym. Spotkanie poprowadzi prof. Robert Piłat.
Mówiąc o przegranych powstaniach polskich, używa się czasem sformułowania "tragedia narodowa", albo "tragiczne losy powstania". Czy jest to jedynie swobodne i potoczne użycie słowa "tragedia", czy też odwołanie do jednego z największych wynalazków kultury literackiej: formy tragicznej. Niektórzy filozofowie, jak Friedrich Schelling, Friedrich Nietzsche czy Miguel de Unamuno, uważali, że tragedia jest nie tylko wynalazkiem dramatycznym pozwalającym na zwartą i sugestywną narrację o dziejach i konfliktach, lecz także odkryciem tragizmu samego życia. To, że uznajemy jakieś dzieło za tragedię, wiąże się więc z pewnym przekonaniem filozoficznym, a nie sprowadza się do sporu literackiego.
Podczas seminarium zastanowimy się, czy dramat Stanisława Wyspiańskiego można nazwać tragedią. Arystotelesowi zawdzięczamy sformułowanie warunków koniecznych tragizmu: ►wyniesiony ponad przeciętność status bohatera, któremu dane są wybory o wielkiej wadze dla niego i innych; ►hybris, czyli pragnienie zapanowania nad własnym życiem czy losem; ►wina tragiczna, czyli uświadomienie sobie niewłaściwości czynu wynikającego z hybris; ►przejście od szczęścia do nieszczęścia; ►moment tragicznego oświecenia, czyli zrozumienia pułapki zastawionej przez los czy bogów; ►śmierć jako zjawisko wynikające nie tyle z praw przyrody, co z ludzkich czynów i stanowiące konsekwencję tragicznej winy. Do tych klasycznych wyznaczników dodać trzeba inne, związane z tragedia nowożytną, przede wszystkim szekspirowską. Tu tragizm wynika w mniejszym stopniu z czynów, a w większym ze stanu świadomości bohatera, który nie wie co czyni (Lear), dlaczego coś czyni (Tymon, Otello), ani co powinien uczynić (Hamlet).
Spojrzymy z punktu widzenia tych wyznaczników na "Noc listopadową". Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy utwór ten jest tragedią. Za tym pytaniem stoją jednak inne, poważniejsze: czy samo powstanie listopadowe było tragedią i czy w przeciwieństwie do wzorców klasycznych da się tu mówić o zbiorowym bohaterze tragicznym. Wykorzystamy lektury z zakresu filozofii tragedii (F. Nietzsche, Unamuno, Ch. Menke, S. Critchey, Z. Adamczewski). W naszej dyskusji będziemy nawiązywać do wystawy czasowej "Ikonosfera Wyspiańskiego. Noc listopadowa w Łazienkach Królewskich". Czas trwania seminarium: 2 godziny.
Robert Piłat - emerytowany profesor filozofii w latach 1988-2011 związany z Instytutem Filozofii i Socjologii PAN (jako jego wicedyrektor w latach 2000-2004), oraz w latach 2011-2024 z Wydziałem Filozofii Chrześcijańskiej UKSW. Autor m.in. książek "Umysł jako model świata", "Krzywda i zadośćuczynienie", "O istocie pojęć", "Aporie samowiedzy", "O rozsądku i jego szaleństwach" (Nagroda im. Józefa Tischnera 2020), "O pułapkach wiedzy", "Pojęcia i rozumienia świata", "Pochwała Rozalindy. Eseje szekspirowskie". Propagator dociekań filozoficznych z dziećmi; autor podręczników gimnazjalnych "Edukacja filozoficzna 1-3". Przez dwadzieścia lat autor cykli audycji poświęconych filozofii, literaturze i muzyce w Programie 2 Polskiego Radia, a w latach 2018-2019 serii telewizyjnej "Dziennik filozofia" w TVP Kultura. Publikuje systematycznie eseje na portalu Instytutu Mickiewicza Culture.pl. W zakresie filozofii teoretycznej zajmuje się teorią pojęć, podstawami samowiedzy i filozoficznymi aspektami teorii decyzji.
Piknik Europejski
Parady, pokazy, warsztaty, bezpłatne zwiedzanie, występ kwintetu tanecznego
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpisDzień Flagi
Bezpłatne zwiedzanie, oprowadzania, koncerty, warsztaty
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpisŚwięto Konstytucji
Opowieści edukatorskie, spotkanie z historią, spacer, warsztaty
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpis