

Zapraszamy na spotkanie z cyklu "Czytanie Łazienek Królewskich", podczas którego dr hab. Jakub Sito opowie o Pomniku Jana III, jego kontekście artystycznym i twórcy.
Spotkanie rozpocznie się 13 maja, o godz. 11.00, w Pałacu na Wyspie, gdzie odbędzie się wykład dr. hab. Jakuba Sito, poświęcony jednemu z najbardziej znanych dzieł rzeźby warszawskiej - pomnikowi zwycięzcy spod Wiednia.
Uczestnicy spotkania usłyszą o okolicznościach powstania monumentu w Łazienkach Królewskich w latach 1787-1788, z inicjatywy Stanisława Augusta. Poznają również proces jego wykonania: od projektu, przez prace w kamieniołomie w Szydłowcu, transport do Warszawy, aż po uroczyste odsłonięcie. Po wykładzie odbędzie się spacer po łazienkowskich ogrodach, podczas którego uczestnicy wydarzenia przejdą pod Pomnik Jana III. Spotkanie potrwa w sumie dwie godziny.
Rzeźbiarz w służbie króla
Inicjatywę powstania Pomnika Jana III należy odnieść do jesieni 1784 r., kiedy król polecił Marcellowi Bacciarellemu wykonać projekt i kosztorys mostu ze statuą króla Jana III, mającego zamykać perspektywę widokową z Pałacu na Wyspie. Pomnik - mimo że od frontu został zaopatrzony w sygnaturę Franza Pincka, wiedeńskiego rzeźbiarza w służbie króla, od dawna budził kontrowersje co do autorstwa. Jego projekt bywał przypisywany (m.in. ostatnio przez Katarzynę Mikocką-Rachubową) nie Pinckowi, a André Le Brunowi - pierwszemu rzeźbiarzowi Stanisława Augusta.
Jednak według dr. hab. Jakuba Sito, Pinck samodzielnie zrealizował królewskie zamówienie. Rzeźbiarz ten reprezentował wiedeńską tradycję rzeźbiarską XVII-XVIII w., która - czego dotąd nie umiano zauważyć - znalazła pełne odbicie w łazienkowskim pomniku. Zarówno w ogólnym zamyśle, kompozycji poszczególnych członów pomnika (np. charakterystyczna postać powalonego Turka), jak i w modelunku, rzeźbiarz sięgnął głęboko ku akademickiej rzeźbie wiedeńskiej, ku jej dziełom powstałym od końca XVII w. po niemal połowę XVIII w. Widać w konnym pomniku Pincka znajomość dzieł Matthiasa Steinla, Petera i Paula Strudlów, Giovanniego Giulianiego, Lorenza Mattiellego, a przede wszystkim Georga Raphaela Donnera z jego wspaniałym konnym posągiem Św. Marcina z katedry bratysławskiej. Mimo tak późnego okresu powstania (1788), nie ma w monumencie łazienkowskim śladów wszechobecnego w tym czasie w Warszawie klasycyzmu.
Wydaje się, jak podkreśla dr hab. Jakub Sito, iż nie należy lekceważyć ani dumnej sygnatury rzeźbiarza "Francois Pinck fecit", ani - być może - jego wiedeńskiego pochodzenia i artystycznej formacji, którymi się szczycił, a które - czego nie brano dotąd pod uwagę - mogły być postrzegane przez króla jako atut w zamówieniu pomnika oswobodziciela stolicy cesarstwa. Oczywiście nie należy zapominać o europejskim i polskim kontekście artystycznym pomnika z Łazienek: północnoeuropejskiej tradycji (Francja, Prusy, Saksonia, Anglia) stymulowanej przez konne pomniki Ludwika XIV oraz dwóch wczesnych sobiescianach, jakimi są projekt (nigdy nie zrealizowanej) rzeźby do przedsionka Bazyliki Watykańskiej i stiukowa kompozycja w pałacu wilanowskim.
Dr hab. Jakub Sito - profesor IS PAN, pracuje w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, początkowo w Pracowni Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce, a od 2004 r. w Pracowni Polskiej Sztuki Dawnej. Kieruje pracami nad Słownikiem architektów i budowniczych Warszawy doby przedrozbiorowej. Wykładowca kilku warszawskich uczelni. Jest autorem, a także współautorem ponad 80 publikacji naukowych poświęconych głównie późnobarokowej oraz rokokowej rzeźbie (m.in. monografii Thomasa Huttera, 2001) i architekturze polskiej na tle europejskim, ostatnio przede wszystkim sztuce Warszawy XVIII wieku, którą zajmował się w książkach: Rezydencja i dobra wilanowskie w świetle materiałów archiwalnych z Biblioteki Czartoryskich w Krakowie (rkps 11318 i 11358) (wspólnie z Rafałem Nestorowem, 2010), Warszawskie inicjatywy budowlano-artystyczne Augusta Aleksandra Czartoryskiego w świetle materiałów archiwalnych z Biblioteki Czartoryskich w Krakowie (rkps 11308 i 11320) (2010), Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej. Modele kariery - formacja artystyczna - organizacja produkcji (2013). Jest także współautorem kilku tomów Katalogu zabytków sztuki w Polsce.
Bez uśmiechu. O humorze, ironii, literackich grach z tradycją i diagnozach społecznych w bajkach Ignacego Krasickiego
Debata naukowa
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpisNoc Muzeów 2025
Muzeum magicznych zwierząt
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpisZapomniana sztuka apologii
Seminarium dla dorosłych
Pałac Myślewicki Przeczytaj cały wpis