Zapraszamy do oglądania "Dido and Aeneas", która uznawana jest za pierwszą angielską operę narodową.
"Dido and Aeneas" ("Dydona i Eneasz") to pierwsze dzieło dramatyczne "brytyjskiego Orfeusza" - Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął. Brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 r. nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX w. dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.
Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej "Eneidzie". Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.
Nie dziwi fakt, iż "Dido and Aeneas" jest uznawana za pierwszą angielską operę narodową. W doskonale skonstruowanym libretcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją. Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci (wiedźm i czarownic) bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem.
Kierownictwo muzyczne - Krzysztof Garstka
Reżyseria - Natalia Kozłowska
Scenografia - Marlena Skoneczko
Przygotowanie zespołu wokalnego - Lilianna Krych
Asystent reżysera - Sławomir Jurczak
Inspicjent - Tatiana Hempel-Gierlach
Obsada prologu
Febus - Michał Janicki
Pierwsza Nereida - Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek
Druga Nereida - Iwona Lubowicz
Wenus - Aneta Łukaszewicz / Olga Pasiecznik
Wiosna - Marta Boberska
Pierwsza pasterka - Agnieszka Kozłowska
Druga pasterka - Joanna Talarkiewicz
On - Krzysztof Łazicki
Ona - Marta Schnura
Obsada opery
Belinda - Marta Boberska
Dydona - Aneta Łukaszewicz / Olga Pasiecznik
Druga dama - Agnieszka Kozłowska
Eneasz - Michał Janicki
Czarownica - Małgorzata Bartkowska / Dorota Lachowicz
Pierwsza wiedźma - Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek / Justyna Reczeniedi
Druga wiedźma / duch - Iwona Lubowicz
Marynarz - Jakub A. Grabowski
Tancerze zespołu Varsavia Galante
Edgar Lewandowski
Aleksandra Andruszkiewicz
Aleksandra Pawluczuk
Zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Dyrygent - Krzysztof Garstka
Czas trwania: 1h 20 min (bez przerwy). Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej. Bilety są do nabycia za pośrednictwem strony Polskiej Opery Królewskiej. Miejsca na widowni są nienumerowane. Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka / Agrykola.
Zasady uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, organizowanych przez Polską Operę Królewską:
- Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną - zostań w domu.
- Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
- Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.
- Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.
- Koniecznie podpisz oświadczenie uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie - wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
- Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
- Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie - osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.
Dbamy o bezpieczeństwo naszych widzów!
- Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
- Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.
- Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
- Widownia będzie zapełniona w maks. 30 proc. Do limitu nie wliczają się osoby zaszczepione przeciwko SARS-CoV-2, które w dniu wydarzenia dobrowolnie okażą kod QR, poświadczający zaszczepienie dwukrotną dawką szczepionki.
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie (+48) 500 309 424.
Listy do króla
Słuchowisko na żywo według korespondencji króla Stanisława Augusta i Marcella Bacciarellego
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisIkonosfera Wyspiańskiego. Performatywne czytanie obrazów z "Nocy listopadowej"
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisNasi Wielcy: Alfons Zielonko
Prelekcja dr. hab. inż. arch. kraj. Jana Łukaszkiewicza
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpis