Zapraszamy na wykłady, przybliżające twórczość Marii Papy Rostkowskiej, jednej z ciekawszych rzeźbiarek XX w., której marmurowe dzieła oglądać można na wystawie czasowej w Starej Oranżerii.
TERMINY I TEMATY WYKŁADÓW
18 października, godz. 18.00, Stara Oranżeria
"Doświadczenie Marii Papy Rostkowskiej w europejskim tyglu sztuki"
Prowadzenie: Michał Jachuła
W jakich okolicznościach Maria Papa Rostkowska postanowiła zająć się rzeźbą? Czy kariera wykształconej w Polsce artystki potoczyłaby się inaczej bez jej pobytów w Paryżu i decyzji o osiedleniu się na stałe w Pietrasanta we Włoszech? Co sprawia, że twórczość rzeźbiarki, zrozumiała dla różnych odbiorców, jest wciąż odczytywana na nowo? Wykład przybliży środowisko życia i pracy Marii Papy Rostkowskiej we Francji i Włoszech. Na przykładzie prac reprezentujących jej autorską formułę sztuki naświetlone zostaną najważniejsze odniesienia i inspiracje artystki, zaczerpnięte z nurtów rzeźby XX w.
23 listopada, godz. 18.00, online
"Czy rzeźbiarka może być szczęśliwa?"
Prowadzenie: Alicja Gzowska
Szczęście to jeden z kluczowych u Marii Papy Rostkowskiej tematów. Zarówno jej twórczość, jak i życiorys podsumowywane są przez krytyków jako niezłomne dążenie do spełnienia. Niewątpliwie lata 60. były okresem wyjątkowych możliwości dla polskich rzeźbiarek, gdy międzynarodowa kariera wydawała się w zasięgu ręki Marii Papy Rostkowskiej czy Aliny Ślesińskiej, Aliny Szapocznikow i wielu innych. Tymczasem zarówno życie osobiste, jak i ścieżki zawodowe artystek nie należały do najłatwiejszych. Rzeźbienie w twardym, trudnym do opracowania materiale także wiązało się z wieloma wyzwaniami. Odnosząc się do tytułu wystawy, zastanowimy się, co u Marii Papy Rostkowskiej było obietnicą, ułudą lub nadzieją na szczęście, a co stawało jej na przeszkodzie, by osiągnąć cel.
Michał Jachuła - kurator i historyk sztuki, absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i studiów kuratorskich w Center for Curatorial Studies w Bard College. Kurator w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki, gdzie przygotował m.in. wystawy indywidualne Marii Anto, Hege Lønne i Susan Mogul.
Alicja Gzowska - adiunkt w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Królikarni (oddział Muzeum Narodowego w Warszawie), historyk sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Zaangażowana w projekt badawczo-wystawienniczy poświęconym polskim rzeźbiarkom, którego efektem jest m.in. wystawa i publikacja "Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku". Kuratorka wystawy i redaktorka publikacji "Figury retoryczne. Warszawska rzeźba architektoniczna 1918-1970" (2015). Współpracowała z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki. Autorka publikacji poświęconych kulturze architektonicznej powojennej Polski.
WYSTAWA "OBIETNICA SZCZĘŚCIA. MARIA PAPA ROSTKOWSKA"