Z okazji Dnia Teatrów Historycznych zapraszamy do Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii, gdzie już 25 października 2018 r. poznać można będzie historię sceny stanisławowskiej w Łazienkach Królewskich podczas pełnego ciekawostek oprowadzania kuratorskiego. Wykład dr Patryka Kenckiego przybliży twórczość Molière’a, budzącą duże zainteresowanie w epoce Stanisława Augusta.
Teatr Królewski w Starej Oranżerii to jeden z kilku w Europie oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich, który znajduje się na Europejskim Szlaku Teatrów Historycznych. O jego bogatej historii i symbolicznym wystroju opowiedzą - w Dniu Teatrów Historycznych - Joanna Szumańska z Działu Edukacji Muzealnej i Piotr Skowroński z Działu Badań Naukowych Muzeum Łazienki Królewskie.
Oprowadzania po Teatrze Królewskim odbędą się 25 października 2018 r. w godz. 16.00-17.00 (wstęp wolny, start przy kasie w Starej Oranżerii). Podczas czterech krótkich, 15 minutowych spotkań usłyszmy o tym, jak działała scena stanisławowska w Łazienkach Królewskich oraz w jaki sposób udawało się jej stworzyć wyimaginowany świat oddalający autentyczne życie. Repertuar, scenografia, rekwizyty i kostiumy potrafiły bowiem skłonić widza teatru dworskiego do wiary we wszystko, co zostało pokazane. Podczas oprowadzania mowa będzie również o oryginalnym, XVIII-wiecznym wystroju Teatru Królewskiego - plafonie i iluzjonistycznych lożach. Uczestnicy wydarzenia dowiedzą się, dlaczego Apollina malowano wśród chmur.
Molière w dawnej Rzeczypospolitej
Z okazji Dnia Teatrów Historycznych 25 października 2018 r. w godz. 18.00-19.30 w Teatrze Królewskim odbędzie się wykład dr. Patryka Kenckiego "Molière w dawnej Rzeczypospolitej". Wstęp 1 zł, bilety są do nabycia w kasach Łazienek Królewskich.
Twórczość Molière’a trafiła na polskie sceny jeszcze w XVII-wieku. Początkowo jej odbiór ograniczał się do królewskiego dworu i niektórych dworów magnackich. W epoce saskiej to właśnie w środowisku arystokratów-frankofilów zaczęto podejmować próby przekładania Molierowskich komedii na język polski. Szczególnie ciekawe wydają się spolszczenia podjęte przez księżną Franciszkę Urszulę Radziwiłłową, prowadzącą własny teatr dworski.
Za panowania Wettinów po twórczość francuskiego komediopisarza sięgano również w zakonnych kolegiach, których nauczyciele wraz z uczniami przygotowywali teatralne przedstawienia. Spośród autorów jezuickich, adaptujących Molière’a, najciekawszy okazał się ksiądz Franciszek Bohomolec, w przyszłości komediopisarz tworzący dla Sceny Narodowej.
Komediopisarza znad Sekwany wystawiały także cudzoziemskie zespoły zawodowe. Francuskie komedie stanowiły ważną część repertuaru w teatrze Jeana-Françoisa Albaniego, działającym w latach sześćdziesiątych XVIII w. w Saskiej Operalni.
Twórczość wielkiego Francuza budziła zainteresowanie również w epoce stanisławowskiej. Napisani przez Józefa Bielawskiego na inaugurację Sceny Narodowej "Natręci" to owoc inspiracji Molierowską komedią "Les Fachêux". Z kolei "George Dandin" wykonany został w oryginale przez szlachetnie urodzonych amatorów na otwarcie Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii.
W Teatrze Narodowym grano francuskiego komediopisarza po polsku. Autorami przekładów byli m.in. Franciszek Zabłocki, Wojciech Bogusławski i Jan Baudouin. Popularną strategią translatorską było "przestosowanie" utworu, a więc adaptacja, w której realia zmieniano na lokalne. Akcja "Świętoszka zmyślonego" napisanego przez Baudouina na podstawie "Tartuffe’a" toczy się w XVIII-wiecznej Warszawie.
Molierowska twórczość pojawiała się zatem i na scenach dworskich, i na szkolnych, i na zawodowych. Towarzyszyła kształtowaniu się polskiego teatru i polskiej komedii.
O tym wszystkim dr Patryk Kencki opowie w Teatrze Królewskim - najstarszej z zachowanych w Polsce sal teatralnych, pod plafonem, w którego narożniku widnieje portret Molière’a.
Koordynacja Dnia Teatrów Historycznych: Joanna Szumańska z Działu Edukacji Muzealnej Łazienek Królewskich (+48) 22 50 60 044, j.szumanska@lazienki-krolewskie.pl
Listy do króla
Słuchowisko na żywo według korespondencji króla Stanisława Augusta i Marcella Bacciarellego
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisIkonosfera Wyspiańskiego. Performatywne czytanie obrazów z "Nocy listopadowej"
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisNasi Wielcy: Alfons Zielonko
Prelekcja dr. hab. inż. arch. kraj. Jana Łukaszkiewicza
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpis