Zapraszamy na spektakl "Scene buffe", którego podstawę stanowią komediowe intermedia autorstwa Alessandra Scarlattiego. Przedstawienie w wykonaniu artystów Polskiej Opery Królewskiej odbędzie się w ramach Festiwalu Barokowego.

Choć Alessandro Scarlatti jest znany głównie z oper o poważnej tematyce, to nawet w nich nie stronił od komizmu. Ów słynny kompozytor częstokroć wplatał w dramatyczną fabułę parodystyczne sceny, co nadawało swoistej lekkości jego utworom. W katalogu twórczości Scarlattiego znajduje się również szereg niezależnych komicznych scen operowych. Pełniły one funkcję żartobliwego przerywnika, realizowanego w antraktach poważnego przedstawienia. Tego typu intermedia zakładały najczęściej uczestnictwo dwójki solistów, którym towarzyszyła niewielka orkiestra.

Te krótkie formy dramatyczne - mimo zmiany swej funkcji oraz warunków ich realizacji - nie straciły na aktualności. W żartobliwych scenach i dialogach odzwierciedlone zostały bowiem ludzkie charaktery i przywary. Zaś miłosne nieporozumienia, zazdrość, zdrada i podstęp to elementy, które nadają uniwersalny charakter tego typu twórczości.

"W końcu lat siedemdziesiątych […] dowiedziałem się o istnieniu rękopisu, zawierającego intermedia komediowe Alessandro Scarlattiego z przełomu wieku XVII i XVIII, w Sächsisch Landesbibliothek w Dreźnie. Szczęśliwym trafem, w niezbyt odległym czasie, bawiłem przejazdem w tym gościnnym mieście i dzięki uprzejmości miejscowych bibliotekarzy-muzykologów, otrzymałem, drogą wymiany na nieznane im rękopisy polskie, mikrofilm 10 intermediów na dwa głosy z towarzyszeniem zespołu smyczkowego i klawesynu" - w taki oto sposób Stefan Sutkowski wspominał przywiezienie komediowych intermediów autorstwa Alessandra Scarlattiego do Polski w latach 70. XX w.

Z dziesięciu utworów, składających się na otrzymany rękopis, wybrane zostały wówczas trzy. Są to: "Gl’inganni felici", "Dafne" oraz "Il pastor di Corinto". Tym samym to właśnie one stały się podstawą dla stworzenia przedstawienia pod tytułem "Scene buffe". Powraca ono na teatralną scenę w realizacji Polskiej Opery Królewskiej.


Kierownictwo muzyczne - Krzysztof Garstka
Reżyseria - Jitka Stokalska
Scenografia - Marlena Skoneczko
Choreografia - Przemysław Śliwa
Światło - Piotr Rudzki
Projekcje - Marek Zamojski
Budowa dekoracji - Ryszard Kłosek
Asystent reżysera  - Sławomir Jurczak
II asystent reżysera - Agnieszka Kozłowska
Inspicjent - Agnieszka Orlikowska

Obsada:
Gl’inganni felici / libretto - Apostolo Zeno
Tisbe - Iwona Lubowicz
Brenno - Robert Szpręgiel
Dafni / libretto - Francesco Maria Paglia wg E. Manfrediego
Selvaggia - Marta Boberska
Dameta - Sławomir Jurczak
Il pastore di corinto / libretto - Francesco Maria Paglia
Serpilla  - Agnieszka Kozłowska
Serpollo - Witold Żołądkiewicz

Zespół instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Klawesyn, dyrygent - Krzysztof Garstka


Czas trwania przedstawienia: 1h 40 min (z 20-minutową przerwą). Bilety są do nabycia za pośrednictwem strony Polskiej Opery Królewskiej. Miejsca na widowni są nienumerowane. Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka / Agrykola.

Zasady uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, organizowanych przez Polską Operę Królewską:

  • Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną - zostań w domu.
  • Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
  • Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.
  • Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.
  • Koniecznie podpisz oświadczenie uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie - wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
  • Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
  • Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie - osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych widzów!

  • Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
  • Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.
  • Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
  • Widownia będzie zapełniona w maks. 75 proc.
  • Zachowujemy bezpieczną odległość.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie (+48) 500 309 424.

Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych, organizowanych przez Polską Operę Królewską.

Oświadczenie uczestnika wydarzenia artystycznego, organizowanego przez Polską Operę Królewską w Warszawie.