Kazimierz Gierżod, który wystąpi 14 sierpnia, o godz. 12.00, to pianista i pedagog. Od kilkudziesięciu lat koncertuje w kraju i za granicą. Występował w wielu krajach Europy, a także w Australii, Japonii, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Ameryce Południowej, Kuwejcie oraz na Cyprze, prezentując m.in. recitale chopinowskie i recitale muzyki polskiej. Od 1979 r. pracuje jako pedagog w Akademii Muzycznej w Warszawie. Wykształcił wielu pianistów z Polski, jak również z Argentyny, Kanady, Chile, Hiszpanii, Japonii, Jugosławii i Ukrainy.

Ma na swoim koncie liczne nagrania dla Polskiego Radia (m.in. po raz pierwszy utrwalił utwory Mieczysława Karłowicza, Ludomira Różyckiego, Grzegorza Fitelberga) i Telewizji Polskiej oraz rozgłośni zagranicznych (na Cyprze, w Japonii i Stanach Zjednoczonych). Dla wytwórni płytowych w kraju i Niemczech zarejestrował kilkanaście utworów kompozytorów polskich oraz recital chopinowski.

W programie jego niedzielnego koncertu są następujące utwory Fryderyka Chopina:
Polonez B-dur op. 71 nr 2
Ballada g-moll op. 23
Nokturny op. 27
cis-moll nr 1
Des-dur nr 2
3 Mazurki
e-moll op. 41 nr 1
cis-moll op. 63 nr 3
cis-moll op. 50 nr 3
Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22.

Letnie koncerty pod Pomnikiem Chopina potrwają w Łazienkach Królewskich do 25 września. Będą się odbywać w każdą niedzielę, o godz. 12.00 i 16.00. W sumie wystąpi 40 wybitnych pianistów, nie tylko z Polski, ale też Japonii, Rosji oraz Ukrainy. Są oni laureatami licznych konkursów pianistycznych oraz posiadają bogaty dorobek artystyczny. Wśród interpretatorów muzyki Chopina nie zabraknie młodych wykonawców, w tym Krzysztofa Książka, który zakończy tegoroczny sezon Koncertów Chopinowskich.

Po raz pierwszy recitale pod Pomnikiem Chopina zorganizowano w 1959 r., wkrótce po zrekonstruowaniu pomnika kompozytora. Sam monument przechodził burzliwe dzieje. Idea jego powstania zrodziła się w 1889 r., w 40. rocznicę śmierci kompozytora. Polska była jednak wtedy pod zaborami i władze rosyjskie skutecznie hamowały tę inicjatywę. Dopiero dziesięć lat później środowisku artystycznemu Warszawy udało się zorganizować konkurs na projekt pomnika. Międzynarodowe jury za najciekawszą uznało nowatorską pracę wybitnego polskiego rzeźbiarza, Wacława Szymanowskiego. Werdykt ten wywołał liczne sprzeciwy i dyskusje, ale ostatecznie 14 listopada 1926 r. uroczyście odsłonięto pomnik, będący monumentalną wizją natchnionego Chopina, siedzącego pod złamaną wierzbą.

W 1939 r., kiedy Warszawa znalazła się pod okupacją hitlerowską, zakazano wykonywania muzyki Chopina, zaś w kolejnym roku (1940) pomnik został wysadzony w powietrze. Dopiero po zakończeniu wojny, w ruinach wrocławskiej fabryki wagonów, odnaleziono głowę Chopina z rzeźby w Łazienkach i na podstawie ocalałego gipsowego modelu zrekonstruowano dzieło Szymanowskiego. W dawnym miejscu pomnik Fryderyka Chopina stanął w 1958 r., a już rok później rozbrzmiewała stąd muzyka polskiego twórcy.

Recitale w Łazienkach podlegały różnym modyfikacjom. Obecnie przyjęto formułę dwóch klasycznych koncertów chopinowskich o godz. 12.00 i 16.00, w każdą niedzielę od maja do końca września. O zasadności tego wyboru świadczy ogromne zainteresowanie recitalami zarówno wśród turystów, jak i mieszkańców Warszawy.

Na popularność tę wpływa również dobór artystów, którzy występy w Łazienkach poczytują sobie za zaszczyt, nie zważając na pewne niedogodności związane np. z pogodą. Słynna jest też historia występu Haliny Czerny-Stefańskiej, która dokończyła swój recital, mimo że w dłoń użądliła ją osa.

Koncerty pod Pomnikiem Chopina, we współpracy z Łazienkami Królewskimi, organizuje Stołeczna Estrada i Towarzystwo im. Fryderyka Chopina.

POMNIK FRYDERYKA CHOPINA - CZYTAJ WIĘCEJ