Zapraszamy na wykład dr hab. Gabrieli Świtek, która opowie o znaczeniu kontrastu światła i mroku w architekturze Oświecenia.
Wykład poświęcony będzie malarsko-architektonicznym efektom budowli wyobrażonych, projektowanych, a niekiedy zbudowanych w drugiej połowie XVIII wieku, jak słynne projekty Giambattisty Piranesiego czy Étienne-Louisa Boullée’go. Przedstawione zostaną także mniej znane przykłady kultury architektonicznej doby Oświecenia, tzw. architecture terrible, którym to mianem określano niekiedy architekturę więzień, jak również wybrane projekty z Nouvelle iconologie historique Jean-Charlesa Delafosse’a (1768).
We współczesnych teoriach architektury rozważania na temat kontrastów światła i cienia wpisują się w nurt nowej fenomenologii, która koncentruje się (zwłaszcza w odniesieniu do budowli) na określeniu właściwości tzw. "przestrzeni bezkrawędziowej”, różnej od reprezentacji geometrycznej - na przykład przestrzeni rozlewającego się światła, niejasnej granicy mroku, rozchodzącego się dźwięku czy zapachu. Początki szczególnego zainteresowania wzmacnianiem efektów, takich jak kontrast światła i mroku, który niósł ze sobą dodatkowo aspekty symboliczne i miał wywoływać jednocześnie określone wrażenia wśród widzów/użytkowników danej budowli - dają się zaobserwować w teorii i praktyce architektury drugiej połowy XVIII wieku. Wykład będzie próbą ponownego spojrzenia na przykłady historyczne, które, jak się wydaje, przyczyniły się do ukierunkowania współczesnej refleksji na temat znaczenia kontrastu światła i mroku w architekturze.