Zapraszamy na koncert, podczas którego wybrzmią renesansowe i barokowe interpretacje na temat psalmów dawidowych. Utwory zebrane zostały w cykl pt. "Psalmodia Sacra", a usłyszymy je w wykonaniu artystów Polskiej Opery Królewskich.
Bogactwo form literackich psalmów Dawidowych, a także poruszające i uniwersalne treści w nich zawarte nieustająco inspirują artystów różnych tradycji i epok. Mądrość i piękno zawarte w biblijnych tekstach znalazły szczególne odbicie w utworach renesansowych i barokowych mistrzów. Zarówno ci związani z włoską kulturą muzyczną, jak i polscy kompozytorzy pozostawili potomnym szereg wybitnych dzieł, budujących wielowiekową psalmodyczną tradycję.
Działający na weneckim dworze Gonzagów Salamone Rossi, którego dzieła stanowią klamrę programu koncertu, był autorem pierwszej wydanej drukiem księgi utworów z hebrajskim tekstem. Ha-Shirim Asher li-Shelomo (Pieśni Salomona) to opublikowany w 1623 r. zbiór trzydziestu trzech wokalnych kompozycji wielogłosowych, w których Rossi dokonał unikatowej i rewolucyjnej jak na owe czasy fuzji zachodniej praktyki muzycznej z tradycją żydowską. Zupełnie inny zabieg zastosował w swojej twórczości Benedetto Marcello. W jego przypadku to śpiewy synagogalne stanowiły źródło inspiracji dla stworzenia własnego, nowego stylu prezentowania starotestamentowych treści.
Wśród dawnych kompozytorów związanych z polską tradycją muzyczną wyróżnia się pochodzący z Opola Simon Bar Jona Madelka. W interpretacji tego jednego z najważniejszych polskich kompozytorów przed Mikołajem Zieleńskim, pokutny Psalm 6 zachwyca różnorodnością technik, brzmień i nastrojów. Nie mniej olśniewa Psalm 33 w opracowaniu Mikołaja Zieleńskiego, którego zbiór Offertoria et Communiones Totius Anni stanowi jeden z najcenniejszych zabytków polskiego baroku.
PROGRAM
Salamone Rossi
Elohim Hashivenu (Psalm 80)
Adon Olam (hymn)
Mikołaj Zieleński
Gustate et videte (psalm 33)
Simon Bar Jona Madelka
Domine, ne in furore (Psalm 6)
Benedetto Marcello
O beati color (Psalm 31)
Salamone Rossi
Yitgadal (Kadisz)
Shir Hama’alot (Psalm 128)
WYKONAWCY
Sylwester Smulczyński - tenor
Chór kameralny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Renata Szczypior - przygotowanie chóru
Jakub Burzyński - dyrygent
Czas trwania: ok. 1h. Bilety do nabycia za pośrednictwem strony Polskiej Opery Królewskiej. Miejsca na widowni są nienumerowane. Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, organizowanych przez Polską Operę Królewską:
- Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną - zostań w domu.
- Zabierz ze sobą maseczkę. W budynku obowiązuje noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
- Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.
- Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!
- Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
- Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie (+48) 500 309 424.
Młodzi wirtuozi w Łazienkach
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpisSalony Muzyczne
Między Europą a Azją
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpisSalony Muzyczne
Między Szymanowskim i Pendereckim
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpis