Zapraszamy na operę "Rinaldo" Georga Friedricha Haendela w wykonaniu artystów Polskiej Opery Królewskiej.
Nie powinno nikogo dziwić, że Aaron Hill, dyrektor Queen’s Theatre w Londynie, chcąc wprowadzić do angielskiego repertuaru włoską operę, jako temat pierwszej premiery wybrał epizod ze słynnej "Jerozolimy wyzwolonej". Genialna epopeja Torquata Tassa łączy w sobie tematykę historyczną (rzecz dzieje się podczas pierwszej krucjaty), chrześcijański etos i świat magii. Wpisane w ten kontekst porywające miłosne uniesienia i ciekawie zbudowane charaktery postaci sprawiają, że tekst stanowi doskonałą kanwę dla muzycznych utworów dramatycznych. Kunszt renesansowego dzieła docenił już Claudio Monteverdi, poświęcając wybranym wątkom kolejne madrygały. Natomiast opery do librett sporządzonych na bazie fragmentów poematu Tassa napisali m.in. Giulio Caccini, Jean Baptiste Lully i oczywiście Georg Friedrich Haendel.
Libretto do "Rinalda" - opery zamówionej u młodziutkiego, ale uznanego już kompozytora, który właśnie przybył na Wyspy - sporządził Giacomo Rossi. Zgodnie z jego relacją, sporządzenie partytury zajęło Haendlowi zaledwie dwa tygodnie. Liczne zapożyczenia z własnych wcześniejszych utworów nawet w najmniejszym stopniu nie odbiły się na jakości nowej opery. Pierwsze przedstawienia odbyły się w 1711 r. i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. Po dwudziestu latach wystawiania na bieżąco rewidowanego przez samego kompozytora dzieła, opera zniknęła ze scen na niemal 200 lat. Odkryta na nowo w XX w., dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku - wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów.
Kierownictwo muzyczne - Władysław Kłosiewicz
Reżyseria - Jarosław Kilian
Scenografia i kostiumy - Dorota Kołodyńska
Obsada:
Goffredo - Jan Jakub Monowid
Almirena - Olga Pasiecznik / Małgorzata Trojanowska
Rinaldo - Anna Radziejewska
Eustazio - Jakub Foltak
Argante - Paweł Michalczuk
Armida - Marta Boberska
Mago Christiane - Sławomir Jurczak / Wojciech Gierlach
Donna - Iwona Lubowicz
Syreny - Julita Mirosławska, Justyna Reczeniedi
Herald - Sławomir Jurczak
Furie - tancerze Karol Urbański, Sławomir Greś, Joanna Lichorowicz-Greś
Zespół instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Dyrygent - Władysław Kłosiewicz
Czas trwania przedstawienia: 2h 40 min. Bilety są do nabycia za pośrednictwem strony Polskiej Opery Królewskiej. Miejsca na widowni są nienumerowane. Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka / Agrykola.
Listy do króla
Słuchowisko na żywo według korespondencji króla Stanisława Augusta i Marcella Bacciarellego
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisIkonosfera Wyspiańskiego. Performatywne czytanie obrazów z "Nocy listopadowej"
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisNasi Wielcy: Alfons Zielonko
Prelekcja dr. hab. inż. arch. kraj. Jana Łukaszkiewicza
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpis