Zapraszamy na premierę koncertu pt. "Sekretne życie obrazów", stanowiącego oryginalne połączenie arii z oper Monteverdiego, Haendla i Vivaldiego ze światem malarstwa z epoki baroku.

Retransmisja koncertu z Teatru Wielkiego - Opery Narodowej odbędzie się na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej oraz na platformie vod.teatrwielki.pl.

Czego dowiedziała się z korespondencji "Czytająca list" Vermeera? O czym rozmawia "Straż nocna" Rembrandta na chwilę przed wymarszem? I kto złapie pantofelek panny z obrazu "Huśtawka" Fragonarda? Na te oraz wiele innych pytań odpowiedź da inscenizowany koncert "Sekretne życie obrazów".

Kompozytorzy, których dzieła wypełniają program koncertu, odegrali ważną rolę w historii opery. Monteverdi, ojciec teatru muzycznego, przez całe twórcze życie rozwijał pełen ekspresji język muzyczny. O niegasnącym geniuszu kompozytora świadczą dwa ostatnie z jego zachowanych do dziś dzieł operowych - "Powrót Ulissesa do Ojczyzny" i "Koronacja Poppei". Monteverdi wykazuje w nich nie tylko zręczność w tworzeniu zachwycających melodii i prowadzeniu wartkiej narracji, lecz przede wszystkim przekonująco kształtuje porywające charaktery bohaterów dramatu.

Urokowi i możliwościom gatunku opery nie oparł się Georg Friedrich Haendel. Istotę włoskiej opery przyswoił podczas pobytu w Toskanii, gdzie napisał swoje pierwsze dzieła dramatyczne. Wśród nich znajduje się m.in. "Agrippina" ze znakomicie wykreowaną postacią tytułowej bohaterki - intrygantki, której determinacja tak silnie wybrzmiewa w arii "L’alma mia…" z I aktu. Nie mniej przekonujące są postaci z opery "Rinaldo", którą Haendel triumfalnie zainaugurował swoją londyńską karierę, a także muzyczne portrety zawarte w późniejszych arcydziełach. Wśród nich znajdują się opery oparte na epizodach z "Orlanda szalonego Ariosta". Arie i duety z takich dzieł, jak "Orlando", "Ariodante" i "Alcine" stanowią duchową ucztę dla słuchaczy, śpiewakom dają zaś doskonałą okazję do wykazania się zarówno kunsztem wokalnym, jak i talentem aktorskim. Tym mocniej działają na wyobraźnię, gdy zostaną ściśle powiązane z geniuszem barokowego malarstwa.

Wydarzenie jest koprodukcją Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz Polskiej Opery Królewskiej. Solistom Akademii Operowej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej towarzyszy Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod kierownictwem Krzysztofa Garstki.

PROGRAM KONCERTU:
C. Monteverdi - aria Neptuna Superbo è l´uom z opery Il ritorno d’Ulisse in patria SV 325
G. F. Haendel - aria Armidy Furie terribili z opery Rinaldo HWV 7
G. F. Haendel - aria Ariodante Dopo notte z opery Ariodante HWV 33
G. F. Haendel - aria Armidy Molto voglio, molto spero z opery Rinaldo HWV 7
G. F. Haendel - duet Ginevry i Ariodante Bramo aver mille vite z opery Ariodante HWV 33
G. F. Haendel - duet Lurcanio i Dalindy Dite spera z opery Ariodante HWV 33
G. F. Haendel - aria Zoroastro Lascia Amore e segui Marte! z opery Orlando HWV 31
G. F. Haendel - aria Lurcanio Il tuo sangue z opery Ariodante HWV 33
G. F. Haendel - aria Argante Sibilar gli angui d’Aletto z opery Rinaldo HWV 7
G. F. Haendel - aria Alciny Si son quella z opery Alcina HWV 34
G. F. Haendel - aria Agrippiny L’alma mia fra le tempeste z opery Agrippina HWV 6
G. F. Haendel - aria Zoroastro Sorge infausta una procella z opery Orlando HWV 31
G. F. Haendel - aria Ariodante Scherza infida z opery Ariodante HWV 33
G. F. Haendel - arioso Ginevry Vezzi, lusinghe, e brio z opery Ariodante HWV 33
C. Monteverdi - duet Poppei i Nerona Pur ti miro, pur ti godo z opery L’Incoronazione di Poppea SV 308
G. F. Haendel - aria Rinaldo Cara sposa z opery Rinaldo HWV 7
A. Vivaldi - aria Judyty Armatae face et anguibus z oratorium Juditha triumphans RV 644