

Zapraszamy na operę "The Rape of Lucretia" Benjamina Brittena. Interpretacji antycznej opowieści, zaklętej w muzyce jednego z najważniejszych brytyjskich kompozytorów XX w., podjęli się artyści Polskiej Opery Królewskiej.
Opera "The Rape of Lucretia" ("Gwałt na Lukrecji"), napisana w 1946 r., stanowi w twórczości Benjamina Brittena (1913-1976) zwrot ku formie o intymnym i kameralnym charakterze. Niewielka obsada - zarówno wokalna, jak i instrumentalna - ukazuje geniusz twórcy w zakresie kształtowania brzmienia zespołu. Poszczególne arie są niezwykle sugestywne, ale i zróżnicowane - przejmująca delikatność współbrzmień w scenach nocnych jest przeciwstawiona sile ekspresji fragmentów mocniej nacechowanych emocjonalnie.
Tematem opery jest na wpół legendarna historia Lukrecji, której piękno i wierność zostały zbrukane przez niegodny czyn Sekstusa z etruskiego rodu Tarkwiniuszy. Antyczna opowieść o miłości, honorze i zdradzie daje asumpt do psychologicznego spojrzenia na akt przemocy i los ofiary, nierówność w relacji mężczyzny i kobiety, ich różne postawy wobec świata. W dramacie Lukrecji, w sposób symboliczny, odbija się także sytuacja ówczesnego Rzymu, niszczejącego pod panowaniem etruskiej dynastii. Dodatkowo, w dziele Brittena podjęta zostaje próba wpisania tej historii w chrześcijański kontekst. Wielowymiarowość dzieła daje pole do popisu dla interpretatorów - zarówno realizatorów, jak i wykonawców, spośród których nie tylko każdy śpiewak, lecz także każdy instrumentalista jest solistą.
Reżyserii nowej inscenizacji dzieła, przygotowanej przez Polską Operę Królewską, podjęła się Kamila Siwińska, artystka, która nieraz poruszała w swoich spektaklach tematy związane z rolą kobiety w kulturze.
Kierownictwo muzyczne - Lilianna Krych
Reżyseria, scenografia, wizualizacje - Kamila Siwińska
Ruch sceniczny - Tobiasz Berg
Reżyseria świateł - Paulina Góral
Kostiumy sceniczne - Tomasz Armada
Kostiumy filmowe - Marlena Skoneczko
Asystent dyrygentki - Karol Szwech
Asystentka reżyserki - Agnieszka Kozłowska
Inspicjentki - Tatiana Hempel-Gierlach, Dorota Lachowicz
Konsultacje językowe - Sean Palmer
Obsada:
Male Chorus - Rafał Żurek / Sylwester Smulczyński
Female Chorus - Joanna Talarkiewicz / Aleksandra Klimczak
Collatinus - Remigiusz Łukomski / Sławomir Jurczak
Junius - Witold Żołądkiewicz / Paweł Michalczuk
Tarquinius - Szymon Mechliński / Piotr Halicki
Lucretia - Anna Radziejewska / Dorota Lachowicz
Bianca - Małgorzata Bartkowska / Katarzyna Krzyżanowska
Lucia - Maria Złotek / Iwona Handzlik
Zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Dyrygentka - Lilianna Krych
Bilety do nabycia za pośrednictwem strony Polskiej Opery Królewskiej. Miejsca na widowni są nienumerowane. Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.
Bez uśmiechu. O humorze, ironii, literackich grach z tradycją i diagnozach społecznych w bajkach Ignacego Krasickiego
Debata naukowa
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpisNoc Muzeów 2025
Muzeum magicznych zwierząt
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpisZapomniana sztuka apologii
Seminarium dla dorosłych
Pałac Myślewicki Przeczytaj cały wpis