Zapraszamy na operę "The Rape of Lucretia" Benjamina Brittena. Interpretacji antycznej opowieści, zaklętej w muzyce jednego z najważniejszych brytyjskich kompozytorów XX w., podjęli się artyści Polskiej Opery Królewskiej.
Opera "The Rape of Lucretia" ("Gwałt na Lukrecji"), napisana w 1946 r., stanowi w twórczości Benjamina Brittena (1913-1976) zwrot ku formie o intymnym i kameralnym charakterze. Niewielka obsada - zarówno wokalna, jak i instrumentalna - ukazuje geniusz twórcy w zakresie kształtowania brzmienia zespołu. Poszczególne arie są niezwykle sugestywne, ale i zróżnicowane - przejmująca delikatność współbrzmień w scenach nocnych jest przeciwstawiona sile ekspresji fragmentów mocniej nacechowanych emocjonalnie.
Tematem opery jest na wpół legendarna historia Lukrecji, której piękno i wierność zostały zbrukane przez niegodny czyn Sekstusa z etruskiego rodu Tarkwiniuszy. Antyczna opowieść o miłości, honorze i zdradzie daje asumpt do psychologicznego spojrzenia na akt przemocy i los ofiary, nierówność w relacji mężczyzny i kobiety, ich różne postawy wobec świata. W dramacie Lukrecji, w sposób symboliczny, odbija się także sytuacja ówczesnego Rzymu, niszczejącego pod panowaniem etruskiej dynastii. Dodatkowo, w dziele Brittena podjęta zostaje próba wpisania tej historii w chrześcijański kontekst. Wielowymiarowość dzieła daje pole do popisu dla interpretatorów - zarówno realizatorów, jak i wykonawców, spośród których nie tylko każdy śpiewak, lecz także każdy instrumentalista jest solistą.
Reżyserii nowej inscenizacji dzieła, przygotowanej przez Polską Operę Królewską, podjęła się Kamila Siwińska, artystka, która nieraz poruszała w swoich spektaklach tematy związane z rolą kobiety w kulturze.
Kierownictwo muzyczne - Lilianna Krych
Reżyseria, scenografia, wizualizacje - Kamila Siwińska
Ruch sceniczny - Tobiasz Berg
Reżyseria świateł - Paulina Góral
Kostiumy sceniczne - Tomasz Armada
Kostiumy filmowe - Marlena Skoneczko
Asystent dyrygentki - Karol Szwech
Asystentka reżyserki - Agnieszka Kozłowska
Inspicjentki - Tatiana Hempel-Gierlach, Dorota Lachowicz
Konsultacje językowe - Sean Palmer
Obsada:
Male Chorus - Rafał Żurek / Sylwester Smulczyński
Female Chorus - Joanna Talarkiewicz / Aleksandra Klimczak
Collatinus - Remigiusz Łukomski / Sławomir Jurczak
Junius - Witold Żołądkiewicz / Paweł Michalczuk
Tarquinius - Szymon Mechliński / Piotr Halicki
Lucretia - Anna Radziejewska / Dorota Lachowicz
Bianca - Małgorzata Bartkowska / Katarzyna Krzyżanowska
Lucia - Maria Złotek / Iwona Handzlik
Zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Dyrygentka - Lilianna Krych
Bilety do nabycia za pośrednictwem strony Polskiej Opery Królewskiej. Miejsca na widowni są nienumerowane. Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.
Listy do króla
Słuchowisko na żywo według korespondencji króla Stanisława Augusta i Marcella Bacciarellego
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisIkonosfera Wyspiańskiego. Performatywne czytanie obrazów z "Nocy listopadowej"
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisNasi Wielcy: Alfons Zielonko
Prelekcja dr. hab. inż. arch. kraj. Jana Łukaszkiewicza
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpis