Dowiemy się, jak spędzano wolny czas w polskich dworach na przełomie XIX i XX wieku. Wykonamy też samodzielnie planszówki z epoki, w które następnie wspólnie zagramy.
Historia gier planszowych sięga starożytności. Blisko 5000 lat liczy sobie najstarszy komplet gry odnaleziony w królewskich grobowcach z Ur (Mezopotamia). Planszówki ceniono również na przełomie XIX i XX wieku. Na początku ubiegłego stulecia jedną z popularniejszych była wydana przez Klementynę z Tańskich Hoffmanową gra edukacyjna "Assarmot". Każde pole ilustrowane było postacią lub wydarzeniem z historii Polski. Wykorzystano tu zasady gry w "Gęś", rozgrywanej na planszy o 64 polach przy użyciu pionów i kości. Celem było jak najszybsze przejście na koniec planszy. Na tych samych zasadach oparta była planszówka "Podróż konna po Królestwie Polskim i krajach sąsiednich". Chętnie grywano również w szubieniczkę, czyli kółko i krzyżyk, domino, młynek, tryktraka, szachy czy loteryjkę.
Obejrzymy dawne gry. Wykonamy też samodzielnie planszówki z epoki, w które następnie wspólnie zagramy.
Czas trwania: 1,5 h. Zapisy: RezerwacjeMLiJ@lazienki-krolewskie.pl. Warsztaty towarzyszą wystawie czasowej "Odnalezione obrazy. Fotoestetyka hrabiego Benedykta Henryka Tyszkiewicza (1852-1935)" w Stajniach Kubickiego.
Prowadzenie:
Leszek Tarwacki - miłośnik historii, członek stowarzyszenia rekonstrukcji historycznej Semper Fidelis Res Publicae, znawca historii, zwyczajów i kultury.
Nieznane oblicze Leonarda da Vinci
Warsztaty dla dzieci w wieku 9-13 lat i opiekunów
Stajnie Kubickiego Przeczytaj cały wpisKrólewskie szkoły jazdy
Warsztaty dla dzieci w wieku 7-10 lat i opiekunów
Stajnie Kubickiego Przeczytaj cały wpisDrewniane koniki
Warsztaty stolarki dla dzieci w wieku 7-10 lat i opiekunów
Stajnie Kubickiego Przeczytaj cały wpis