Dowiemy się, jak spędzano wolny czas w polskich dworach na przełomie XIX i XX wieku. Wykonamy też samodzielnie planszówki z epoki, w które następnie wspólnie zagramy.
Historia gier planszowych sięga starożytności. Blisko 5000 lat liczy sobie najstarszy komplet gry odnaleziony w królewskich grobowcach z Ur (Mezopotamia). Planszówki ceniono również na przełomie XIX i XX wieku. Na początku ubiegłego stulecia jedną z popularniejszych była wydana przez Klementynę z Tańskich Hoffmanową gra edukacyjna "Assarmot". Każde pole ilustrowane było postacią lub wydarzeniem z historii Polski. Wykorzystano tu zasady gry w "Gęś", rozgrywanej na planszy o 64 polach przy użyciu pionów i kości. Celem było jak najszybsze przejście na koniec planszy. Na tych samych zasadach oparta była planszówka "Podróż konna po Królestwie Polskim i krajach sąsiednich". Chętnie grywano również w szubieniczkę, czyli kółko i krzyżyk, domino, młynek, tryktraka, szachy czy loteryjkę.
Obejrzymy dawne gry. Wykonamy też samodzielnie planszówki z epoki, w które następnie wspólnie zagramy.
Czas trwania: 1,5 h. Zapisy: RezerwacjeMLiJ@lazienki-krolewskie.pl. Warsztaty towarzyszą wystawie czasowej "Odnalezione obrazy. Fotoestetyka hrabiego Benedykta Henryka Tyszkiewicza (1852-1935)" w Stajniach Kubickiego.
Prowadzenie:
Leszek Tarwacki - miłośnik historii, członek stowarzyszenia rekonstrukcji historycznej Semper Fidelis Res Publicae, znawca historii, zwyczajów i kultury.
Zwierzaki - warszawiaki
Spotkanie edukacyjne o tematyce przyrodniczej dla dzieci w wieku 5-8 lat i opiekunów
Koszary Kantonistów Przeczytaj cały wpisPomiędzy rzemiosłem i sztuką
Warsztaty malowania na tkaninie dla dzieci w wieku 8-12 lat i opiekunów
Stajnie Kubickiego Przeczytaj cały wpisCzy w mieście możliwa jest bioróżnorodność?
Spotkanie edukacyjne o tematyce przyrodniczej dla dorosłych i młodzieży (14+)
Koszary Kantonistów Przeczytaj cały wpis