Zapraszamy na wykład, podczas którego zaproponowana zostanie całkowicie nowa identyfikacja modelki w niedokończonym "Portrecie damy" pędzla Petera Paula Rubensa.

Poprzednio postać na obrazie opisywano w literaturze naukowej jako drugą żonę Rubensa, a także królową Francji Marię Medycejską, a ostatnio Katherine Manners, księżną Buckingham (ze znakiem zapytania). Teraz tajemnicza dama zostanie zidentyfikowana jako piękna powiernica oraz przyjaciółka królowej Francji Anny Austriaczki (1601-1666), wielka intrygantka Marie de Rohan, księżna de Chevreuse, znana także jako Madame de Chevreuse (1600-1679).

Obraz został prawdopodobnie zakupiony w Londynie dla polskiego króla Stanisława Augusta w latach ok. 1790-1795, ale ze względu na trzeci rozbiór nie dotarł do Polski. Dogłębna analiza portretu opiera się na porównaniach z innymi wiarygodnymi portretami Madame de Chevreuse, w tym z wizerunkiem olejnym odkrytym w jej rodowym zamku we Francji. Prześledzimy także argumenty historyczne, które pozwalają na tę nową identyfikację modelki Rubensa. Podobną, choć trochę starszą postać kobiecą przedstawiono na podwójnym portrecie Anthony'ego van Dycka z lat ok. 1620-1621, wcześniej również opisywanego jako portret księcia Buckinghama i jego żony Katherine Manners lub jako "Wenus i Adonis".

Wykład towarzyszy wystawie "Arcydzieła dla króla? Rubens, Van Dyck, Teniers II ze zbiorów Dulwich Picture Gallery" w Podchorążówce. 5 października 2022 r. w godz. 17.00-18.00 ekspozycję zwiedzić można będzie za 1 zł, tj. w cenie biletu na wykład.

Bilety (wykład plus wystawa) do nabycia w kasie w Podchorążówce.


Dr Katarzyna Krzyżagórska-Pisarek tytuł magistra historii sztuki uzyskała na Uniwersytecie Paris I, Panthéon-Sorbonne, w 1984 r. oraz tytuł doktora na Uniwersytecie Warszawskim w 2009 r. za pracę w języku angielskim "Rubens and Connoisseurship: On the problems of attribution and rediscovery in British and American collections". W Paryżu ukończyła również kurs konserwacji malarstwa oraz profesjonalnego kopiowania obrazów starych mistrzów. Od ponad dwudziestu lat pracuje w Londynie jako ekspert i konsultant od tematyki atrybucyjnej, przygotowując kompleksowe dossier, m.in. dzieł Rubensa, Rembrandta, Turnera, Michała Anioła czy Leonarda da Vinci. Jej odkrycia atrybucyjne były szeroko komentowane w międzynarodowej prasie. W Polsce opublikowała szereg rozpraw naukowych w "Baroku", "Roczniku Historii Sztuki", "Artibus et Historiae". Przez wiele lat pracowała jako krytyk sztuki dla "Gazety Antykwarycznej", a potem "Sztuki". Współpracuje z międzynarodową organizacją ArtWatch UK, prowadzącą kampanię na rzecz etycznej konserwacji dzieł sztuki w muzeach.