"Darmowy listopad" 2021 w Rezydencjach Królewskich - podsumowanie akcji
Ponad 200 000 zwiedzających i 1 200 wydarzeń, w tym 631 spacerów tematycznych, 500 lekcji muzealnych dla dzieci i młodzieży, 83 warsztaty i seanse filmowe - tak w liczbach przedstawia się dziesiąta edycji akcji "Darmowy listopad", która odbyła się w ośmiu Rezydencjach Królewskich.
Kontynuowana od 2012 r. akcja "Darmowy listopad", której organizatorem jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, to jedno z najważniejszych wydarzeń promujących zabytkowe siedziby polskich monarchów i muzealne zbiory. Jej celem jest edukacja poprzez sztukę oraz wzrost uczestnictwa w kulturze.
W tym roku z bezpłatnej oferty muzealnej skorzystali dorośli i seniorzy, dzieci i młodzież, a także grupy szkolne. Uczestniczyli oni w zwiedzaniu wystaw stałych i czasowych, spacerach tematycznych, spotkaniach edukacyjnych, warsztatach, wykładach, konferencjach oraz lekcjach muzealnych.
W tym roku w akcji po raz pierwszy wzięło udział aż osiem Rezydencji Królewskich. Bogata oferta programowa przyciągnęła rzesze zwiedzających, w sumie ponad 200 tys. gości. W poszczególnych Rezydencjach Królewskich frekwencja przedstawiała się następująco:
Zamek Królewski w Warszawie - blisko 70 tys. zwiedzających,
Zamek Królewski na Wawelu - Państwowe Zbiory Sztuki - 54 tys. zwiedzających,
Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie - ponad 36 tys. zwiedzających,
Pałac Króla Jana III w Wilanowie - 2,5 tys. osób,
Muzeum Zamkowe w Malborku - 22 tys. zwiedzających,
Zamek Królewski w Sandomierzu - 7 tys. zwiedzających,
Zamek Żupany w Wieliczce - ponad 4,5 tys. zwiedzających,
Muzeum Sztuk Użytkowych - Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu - blisko 5 tys. zwiedzających.