Jan Bogumił Plersch. Wystawa prac nadwornego malarza Stanisława Augusta

Plakat przedstawiający pędzel malarski na tle malowideł.

Dekoracje malarskie Jana Bogumiła Plerscha zdobią najważniejsze obiekty Łazienek Królewskich. Są pełne finezji, wdzięku oraz fantazji. Na pytanie, jaką kryją w sobie historię, odpowiada wystawa organizowana od 4 lipca do 3 grudnia 2017 r. z okazji 200. rocznicy śmierci artysty.

Wystawa "W żywiole sztuki. Jan Bogumił Plersch - nadworny malarz króla Stanisława Augusta" ma formę spaceru po obiektach, które dekorował Jan Bogumił Plersch. Obejmuje Pałac na Wyspie, Teatr Królewski w Starej Oranżerii i Pałac Myślewicki.

Ekspozycję oglądać można indywidualnie, w godz. otwarcia obiektów, albo podczas codziennego oprowadzania (wtorek-niedziela o godz. 11.00, 14.00 - start przy kasie w Starej Oranżerii, nie obowiązują rezerwacje, liczba miejsc ograniczona). Bilet na wystawę (zwiedzanie indywidualne lub oprowadzanie): 30 zł normalny, 20 zł - ulgowy, 1 zł - dzieci i ucząca się młodzież do 26. roku życia.

Na ekspozycji zobaczyć można malowidła ścienne i plafonowe, które układają się w historyczną opowieść o twórczości malarza i jego mecenasa - Stanisława Augusta - w Łazienkach Królewskich. Zwiedzający dowiedzą się, jakie przesłanie zawierają dekoracje Jana Bogumiła Plerscha i jaki program społeczno-polityczny był w nich ukryty. W każdym z obiektów umieszczona została tablica informacyjna wraz z mapą wskazującą, gdzie mieszczą się poszczególne realizacje artysty.

Wystawa obejmuje m.in. plafon "Zefir i Flora" w Pałacu Myślewickim, jedyne zachowane malowidło plafonowe we wnętrzach rezydencjonalnych w Warszawie, a także jego oryginalny projekt, wypożyczony z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.

W Teatrze Królewskim oglądać można plafon, na którym Stanisław August ukazany został pod postacią Apolla, co miało symbolizować króla jako władcę państwa idealnego i być alegorią jego mecenatu. Prezentowany jest również projekt niezachowanej do naszych czasów kurtyny "Muzy na Helikonie". Rysunek, który przedstawia dziewięć muz na Parnasie, został wykonany tuszem. W powiększonej skali zawisł w miejscu dawnej kurtyny w Teatrze Królewskim.

Wystawa obejmuje również dekoracje malarskie z Pałacu na Wyspie, w tym z Sali Balowej. Ponadto zobaczyć tam można również wizualizacje zniszczonych w czasie wojny malowideł plafonowych z Pokoju Bachusa i Pokoju Kąpielowego.  

Ekspozycji towarzyszy bogaty program edukacyjny - warsztaty rodzinne i interaktywna wystawa dla dzieci. Z kolei Ośrodek Badań nad Epoką Stanisławowską przygotował serię wykładów.

"Idź na żywioł!", wystawa dla dzieci w wieku 1-10 lat

Jan Bogumił Plersch (1732-1817) był najwybitniejszym dekoratorem działającym dla Stanisława Augusta. W swoich malowi­dłach potrafił wydobyć finezję, wdzięk i fantazję, a nawet przekazać niuanse światłocieniowe. Swobodnie podejmował różne tematy: od brawurowych malowideł iluzjonistycznych w Teatrze Królewskim, poprzez weduty, po antykizującą groteskę - gatunek, w którym stworzył własny styl. Motywy "niepodobne do rzeczywistości", wedle słów Witruwiusza, które stanowiły sedno malarstwa groteskowego, to mitologiczne stwory, ornamenty, postacie ludzkie, przedmioty, pejzaże - całe uniwersum. Różnorodność form implikowała bogactwo treści ukrytych w tych pozornie błahych przedstawieniach.

ESEJ "JAN BOGUMIŁ PLERSCH - NADWORNY DEKORATOR JEGO KRÓLEWSKIEJ MOŚCI", DR ALEKSANDRY BERNATOWICZ

Rysunek kurtyny "Muzy na Helikonie" w Teatrze Królewskim, fot. Paweł Czarnecki