Reżyserka "Orlando": chcę wywołać u widzów efekt "wow"
"Orlando" to będzie niezwykłe przeżycie dla oka i ucha. Akustyka Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich jest idealnie stworzona do tego typu spektakli - mówi Natalia Kozłowska, reżyserka opery Georga Friedricha Händla. Polska prapremiera "Orlando" zainauguruje 4 września 2015 r. I Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica.
Natalia Kozłowska, która jako pierwszy reżyser w Polsce zdecydowała się wystawić "Orlanda", podkreśla, że widzowie nigdy wcześniej nie mieli szansy, by zobaczyć tę operę w Polsce. - "Orlando" to wyjątkowy utwór, z oryginalną dramaturgią. Kompozytor opowiada historię w niezwykły sposób, porusza wciąż aktualną problematykę nieodwzajemnionej miłości - mówi reżyserka.
Zaznacza jednocześnie, że nieprzypadkowo wybrała scenerię Łazienek Królewskich, by wystawić jedną z najwspanialszych oper barokowych. - Händel rozgrywa akcję wśród natury, a my znajdujemy się we wspaniałym ogrodzie, jakim są Łazienki Królewskie. To stąd ten pomysł, aby stały się one ramą opowieści, która rozgrywa się w naturze. Wszystko wpisuje się w jedną przestrzeń - tłumaczy Natalia Kozłowska.
Poza tym, jak podkreśla, akustyka Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich jest idealnie stworzona do tego typu spektakli. - W żadnej filharmonii opera ta nie brzmiałaby jak tutaj. W Teatrze Królewskim jest najpiękniejsza akustyka. Architektura tego miejsca idealnie nadaje się do prezentacji muzyki barokowej - mówi Natalia Kozłowska.
- Widzowie zobaczą piękne, poruszające widowisko o miłości, zemście i szaleństwie. Orlanda, który z nieodwzajemnionej miłości odchodzi od zmysłów, zaczyna zachowywać się w sposób nieprzewidywalny, co powoduje całą serię wydarzeń, które przypominają sceny ze "Snu nocy letniej" Shakespeare'a - dodaje reżyserka.
Jak mówi, nie ujawnia szczegółów scenografii, gdyż chce wywołać u widzów efekt "wow". - Mogę jednak zapewnić, że będzie to niezwykłe przeżycie dla oka i ucha. Wprowadzi ono widza w nastrój refleksji i zadumy nad naturą ludzką. Będzie to doświadczenie, które otoczy publiczność ze wszystkich stron - podkreśla reżyserka.
Jak wskazuje Natalia Kozłowska, zainteresowanie barokiem, zwłaszcza wśród młodych ludzi, także w Polsce, jest duże. - Barok jest im bliższy, ze względu na poruszaną problematykę, bardziej niż np. romantyzm - mówi reżyserka.
Natalia Kozłowska to absolwentka Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Studiowała także filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Jest autorką spektakli teatralnych i operowych między innymi "Dydona i Eneasz" Purcella - Teatr Collegium Nobilium, "Nowy Don Kiszot" Fredry - Teatr Polski w Warszawie, "Le Villi" Pucciniego - Opera Bałtycka w Gdańsku. Przed rokiem zaś zrealizowała znakomitą, współczesną wersję „Agrippiny”.
Do 20 września w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich publiczność będzie mogła uczestniczyć w operach i koncertach, prezentujących dzieła muzyczne baroku. Spektaklom towarzyszyć będą koncerty kameralne i recitale. Podczas 19 wydarzeń muzycznych przed festiwalową widownią zaprezentuje się blisko 100 artystów, w tym prawie 40 wokalistów.
Festiwal będzie się także odbywał w Warszawskiej Operze Kameralnej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz na Uniwersytecie Warszawskim. SZCZEGÓŁOWY PROGRAM
Bilety można nabyć w za pośrednictwem serwisu: www.bilety24.pl oraz w kasach Muzeum Łazienki Królewskie, Studia im. W. Lutosławskiego oraz Warszawskiej Opery Kameralnej.