Zapraszamy na operę "Don Giovanni" Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu artystów Polskiej Opery Królewskiej.
Wolfgang Amadeusz Mozart napisał "Don Giovanniego" w 1787 r., na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego "Wesele Figara". Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu "Burlador de Sevilla" ("Zwodziciel z Sewilli") Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.
Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą opera buffa, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku - dramma giocoso ("wesoły dramat"). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.
"Don Giovanni" zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 r., do końca wieku XVIII, jak i przez cały XIX w. nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.
Inscenizacja, scenografia, reżyseria - Ryszard Peryt
Kostiumy - Marlena Skoneczko
Projekcje - Marek Zamojski
Światło - Piotr Rudzki
Przygotowanie zespołu wokalnego - Jakub Szafrański
Asystent reżysera - Sławomir Jurczak
Inspicjent - Agnieszka Orlikowska
Obsada:
Komandor - Wojciech Gierlach / Sławomir Jurczak
Don Giovanni - Michał Janicki / Piotr Halicki
Leporello - Andrzej Klimczak / Paweł Michalczuk
Donna Anna - Gabriela Kamińska
Donna Elvira - Anna Wierzbicka - Tatiana Hempel-Gierlach
Don Ottavio - Jacek Szponarski / Sławomir Smulczyński
Zerlina - Julita Mirosławska / Marta Boberska
Masetto - Krzysztof Łazicki
Klawesyn - Krzysztof Trzaskowski / Dagmara Dudzińska
Zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Dyrygent - Dawid Runtz
Czas trwania: 3h (z 20-minutową przerwą). Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej z napisami w języku polskim. Bilety są do nabycia za pośrednictwem strony Polskiej Opery Królewskiej. Miejsca na widowni są nienumerowane. Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka / Agrykola.
Listy do króla
Słuchowisko na żywo według korespondencji króla Stanisława Augusta i Marcella Bacciarellego
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisIkonosfera Wyspiańskiego. Performatywne czytanie obrazów z "Nocy listopadowej"
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisNasi Wielcy: Alfons Zielonko
Prelekcja dr. hab. inż. arch. kraj. Jana Łukaszkiewicza
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpis