

Zapraszamy na operę "Don Giovanni" Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu artystów Polskiej Opery Królewskiej.
Wolfgang Amadeusz Mozart napisał "Don Giovanniego" w 1787 r., na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego "Wesele Figara". Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu "Burlador de Sevilla" ("Zwodziciel z Sewilli") Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.
Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą opera buffa, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku - dramma giocoso ("wesoły dramat"). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.
"Don Giovanni" zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 r., do końca wieku XVIII, jak i przez cały XIX w. nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.
Inscenizacja, scenografia, reżyseria - Ryszard Peryt
Kostiumy - Marlena Skoneczko
Projekcje - Marek Zamojski
Światło - Piotr Rudzki
Przygotowanie zespołu wokalnego - Jakub Szafrański
Asystent reżysera - Sławomir Jurczak
Inspicjent - Agnieszka Orlikowska
Obsada:
Komandor - Wojciech Gierlach / Sławomir Jurczak
Don Giovanni - Michał Janicki / Piotr Halicki
Leporello - Andrzej Klimczak / Paweł Michalczuk
Donna Anna - Gabriela Kamińska
Donna Elvira - Anna Wierzbicka - Tatiana Hempel-Gierlach
Don Ottavio - Jacek Szponarski / Sławomir Smulczyński
Zerlina - Julita Mirosławska / Marta Boberska
Masetto - Krzysztof Łazicki
Klawesyn - Krzysztof Trzaskowski / Dagmara Dudzińska
Zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Dyrygent - Dawid Runtz
Czas trwania: 3h (z 20-minutową przerwą). Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej z napisami w języku polskim. Bilety są do nabycia za pośrednictwem strony Polskiej Opery Królewskiej. Miejsca na widowni są nienumerowane. Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka / Agrykola.
Bez uśmiechu. O humorze, ironii, literackich grach z tradycją i diagnozach społecznych w bajkach Ignacego Krasickiego
Debata naukowa
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpisNoc Muzeów 2025
Muzeum magicznych zwierząt
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpisZapomniana sztuka apologii
Seminarium dla dorosłych
Pałac Myślewicki Przeczytaj cały wpis