Zapraszamy do udziału w spotkaniach filozoficzno-literackich. Porozmawiamy o nie zawsze łatwych, ale inspirujących i skłaniających do refleksji relacjach między grecką tragedią a filozofią.

KUP BILET

Ukazując tragiczną lub absurdalną naturę ludzkiego losu, grecka tragedia przedstawiała inny wymiar mądrości niż zafascynowana przejrzystością i racjonalnością filozofia. Dlatego często zachodził między nimi konflikt. Jego wymiar pokażemy na przykładzie słynnych dramatów, m.in. Williama Szekspira.

Tegoroczne spotkania filozoficzno-literackie stanowią kontynuację ubiegłorocznych, na których omawialiśmy m.in. utwory Arystotelesa i Sofoklesa.

Prowadzenie: Marcin Bartnikowski, Karolina Rychter, Joanna Szumańska. Bilety (10 zł / spotkanie) do nabycia w kasach w Podchorążówce, Starej Oranżerii i Stajniach Kubickiego (wt.-śr. godz. 10.00-15.00, czw.-pt. godz. 10.00-17.00, sob. godz. 12.00-17.00, niedz. 10.00-15.00) oraz online - KUP BILET (doliczana jest opłata transakcyjna).

TERMINY I TEMATY SPOTKAŃ

17 marca, godz. 14.00-15.30
"Filozofowie piszą dramaty" (K. Rychter, J. Szumańska)

Jak w epoce rozumu odczytywano antyczne tragedie greckie? Poddawały one przecież w wątpliwość to, że wszystko da się racjonalnie przewidzieć i wyjaśnić. Jak je wystawiano i przepisywano na nowo? Jaka koncepcja tragizmu za tym stała? Podczas spotkania porozmawiamy o pismach największych oświeceniowych pisarzy. Będą to m.in. "Edyp" Voltaire'a oraz "List o ślepcach dla użytku tych, co widzą" i "Paradoks o aktorze" Denisa Diderota.

14 kwietnia, godz. 14.00-15.30
"Proust w teatrze" (M. Bartnikowski, K. Rychter, J. Szumańska)
"(…) brawa padały najczęściej fałszywie, nie licząc, że wzbudzała je już mechanicznie siła poprzednich braw, jak w czasie burzy raz rozhuśtane morze wzbiera dalej, nawet gdy wiatr się już nie wzmaga. Ale mniejsza; w miarę jak klaskałem, zdawało mi się, że Berma lepiej gra" - tak bohater "W poszukiwaniu straconego czasu" Marcela Prousta opisuje swoją pierwszą wizytę w teatrze. W czasie spotkania porozmawiamy o rozmaitych odcieniach snobizmu i naśladownictwa, mocy iluzji oraz rozdźwięku między wyobrażeniem a rzeczywistością. Przeczytamy również fragment książki René Girarda "Prawda powieściowa i kłamstwo romantyczne".

9 czerwca, godz. 14.00-15.30
"Szaleństwo króla Leara" (K. Rychter, J. Szumańska)

Co właściwie oznacza scena otwierająca "Króla Leara" Williama Szekspira? Dlaczego starzejący się monarcha żąda od swoich córek publicznych zapewnień o miłości, by wedle tego, co powiedzą, podzielić królestwo? Czego nie chce lub nie potrafi zrozumieć i dlaczego pogrąża się w szaleństwie? I jaką rolę w sztukach Szekspira odgrywa motyw prawdziwego lub udawanego szaleństwa? Starając się zrozumieć te kwestie, sięgniemy po interpretację "Króla Leara" przedstawioną przez amerykańskiego filozofa Stanleya Cavella.


Marcin Bartnikowski - profesor i prorektor Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie; aktor, dramaturg i prezes fundacji Teatr Malabar Hotel. Założyciel Teatru Kompania Doomsday oraz Teatru Malabar Hotel w Warszawie (2009). Stworzył ponad 30 ról na scenach teatralnych Warszawy, Białegostoku i Gniezna. Brał udział w ok. 150 festiwalach na trzech kontynentach. Czterokrotny stypendysta MKiDN. Laureat ponad dwudziestu nagród teatralnych, w tym za rolę i najlepszy spektakl w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (spektakl na podstawie autorskiego tekstu "Baldanders"), nagrody głównej festiwalu "Złamany Szlaban", kilku wyróżnień ZASP (za role i całokształt twórczości), licznych nagród za reżyserię, Nagrody Rektora Akademii Teatralnej, nagrody "Przystanek Młodzi" "Gazety Wyborczej".

Karolina Rychter - filozofka, dziennikarka (pisze m.in. dla portalu Culture.pl, magazynu Vogue Polska, miesięcznika Znak). W 2015 r. obroniła na Wydziale Filozofii UW doktorat "Znaczenie literatury dla filozofii: Rorty, Cavell, Bloom" napisany pod kierunkiem prof. Jacka Hołówki. Interesują ją związki filozofii z innymi dyscyplinami. Pisze też o winie i kulinariach. Prowadzi wraz z Joanną Szumańską poświęconą literaturze stronę internetową "Praktyki Czytania". Wykłada na Uniwersytecie Warszawskim.

Joanna Szumańska - historyczka sztuki i teatru. W 2023 r. obroniła doktorat w Zakładzie Historii i Teorii Teatru w IS PAN. Prowadzi wraz z Karoliną Rychter internetowy magazyn literacki "Praktyki Czytania". Zawodowo związana z Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (kustosz, pełnomocnik dyrektora ds. teatru).


Muzeum Łazienki Królewskie należy do Europejskiego Szlaku Teatrów Historycznych PERSPECTIV (European Route of Historic Theatres PERSPECTIV).