

Zapraszamy na wyjątkowe widowisko japońskiego teatru nō z udziałem profesjonalnych artystów z Japonii. Spektakl, będący poetycko-muzycznym wydarzeniem, wprowadzi widzów w świat gestu, tańca i maski, charakterystyczny dla sztuki nō.
Spektakl "Teatr nō - klasyka i nowoczesność" odbędzie się 23 czerwca 2018 r. o godz. 12.30 w Sali Balowej w Pałacu na Wyspie. Bilety w cenie 5 zł są do nabycia w kasach Muzeum Łazienki Królewskie (z ostatniej chwili - bilety na spektakl zostały już wyprzedane).
Widzowie zobaczą stare i nowe dramaty nō, kanoniczne tematy dramatyczne oraz spektrum postaci, w które wcielają się aktorzy shite. W programie spektaklu są m.in. fragmenty dramatów "Atsumori", "Takasago", taniec jo no mai ze sztuki "Stroiciel fortepianu", autorstwa Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej, wykonany do jednego z utworów Fryderyka Chopina (Nokturn cis-moll op. 27 nr 1), a także wystąpienia artystów japońskich poświęcone sztuce aktorskiej, muzyce i nowej dramaturgii nō.
Wystąpią: Shimizu Kanji, aktor shite, szkoła Kanze, Teatr Tessenkai (Tokio), Toriyama Naoya, muzyk hayashikata, grający na bębnie kotsuzumi, szkoła Kanze (Tokio) oraz Jakub Karpoluk, Yoko Fujii Karpoluk i Ryokurankai Polska Grupa Nō. Prowadzenie: Jadwiga Rodowicz-Czechowska. Wydarzenie trwa ok. 90 minut bez przerwy. Koordynator: Joanna Szumańska z Ośrodka Edukacji Muzeum Łazienki Królewskie - j.szumanska@lazienki-krolewskie.pl
Japoński teatr nō
Zgodnie z konwencjonalnym porządkiem, w którym grano spektakle japońskiego teatru nō, nazywanym gobandate, w czasie jednego widowiska prezentowano w kolejności sztuki o bogach (kami mono), duchach zmarłych wojowników (shura mono), kobietach (katsura mono), osobach szalonych (monogurui mono) i demonach (kichiku mono). Mający 650-letnią historię, nō nadal jest gatunkiem żywym, opartym o XV i XVI-wieczne utwory kanoniczne, ale i nowe dramaty powstałe w XIX, XX i XXI w.
JAPOŃSKI TEATR NŌ - DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Kanji Shimizu - aktor shite, reprezentujący szkołę Kanze, urodził się w 1953 r., uczeń mistrzów Kanze Hisao, Kanze Tetsunojō VIII (noszącego tytuł Ningen Kokuhō - Żywego Skarbu Kultury) i Kanze Tetsunojō IX. Członek tokijskiego Teatru Tessenkai, założyciel, wraz z Takao Nishimurą, zespołu teatru nō Hibiki no Kai. Kreował główne role w wielu klasycznych dramatach nō, doprowadził do przywrócenia na sceny zapomnianego dramatu Suwa (Chram Suwa), grał główne role w sztukach shinsaku nō (nowych dramatach nō) autorstwa Tomio Tady: "Isseki Sennin" (Mędrzec), "Nagasaki no Seibo" (Matka Boska z Nagasaki) oraz "Okinawa Zangetsuki" (Księżyc nad Okinawą). Współpracował z artystami reprezentującymi różne rodzaje teatralne, wykłada w Tokijskim Uniwersytecie Sztuk Pięknych oraz Uniwersytecie Sztuk Pięknych Okinawy. Wielokrotnie występował poza granicami Japonii, także w Polsce, nosi tytuł Zasłużonego dla Ochrony Bezcennego Niematerialnego Dziedzictwa Kulturalnego Japonii.
Naoya Toriyama - muzyk (hayashikata) grający na małym bębnie ręcznym kotsuzumi, reprezentujący szkołę Kanze. Urodził się w 1971 r., uczeń mistrzów Kanze Toyosumiego i Kanze Shinkurō, grał w wielu klasycznych dramatach nō, poza granicami Japonii, występował w Chinach, Wielkiej Brytanii, Australii, Singapurze, Włoszech i Polsce. Współpracował z publiczną stacją telewizyjną NHK, skomponował muzykę do nowej sztuki nō "Kurenai tennyo" (Czerwony anioł) oraz do pełnometrażowego filmu "Hisshi ken torisashi" (Desperackie pchnięcie) w reż. Hideyuki Hirayamy.
Dr Jakub Karpoluk - teatrolog, japonista i historyk sztuki, adiunkt na Wydziale Kultury Japonii oraz Wydziale Sztuki Nowych Mediów PJATK, wykładowca Instytutu Sztuki PAN, w centrum jego zainteresowań badawczych znajdują się teatr japoński i sztuki wizualne. Stypendysta Japan Foundation oraz IS PAN, studiował na Uniwersytecie Waseda, w Tokio, uczył się sztuki aktorskiej nō w szkołach Kanze, Kita oraz Shimogakari Hōshō. Produkował i występował w spektaklach nō w Polsce, Japonii i Niemczech, od wielu lat współpracuje z tokijskim Teatrem Tessenkai.
Yoko Fujii Karpoluk - absolwentka Wydziału Literatury Uniwersytetu Waseda w Tokio, studiowała na paryskim Uniwersytecie Sorbona, wykładowca w Katedrze Japonistyki WO UW. Studiuje teoretycznie oraz praktycznie klasyczny teatr nō.
Dr Jadwiga Rodowicz-Czechowska - japonistka i teatrolog, praktykowała sztukę nō pod kierunkiem wybitnego aktora Kanze Tetsunojo VIII. Współpracowała z Teatrem Laboratorium i Jerzym Grotowskim, w okresie jego prac nad kulturą czynną. Pracowała w Ośrodku Praktyk Teatralnych "Gardzienice", równolegle do pracy artystycznej prowadziła badania i prace dydaktyczne w Uniwersytecie Warszawskim, wykładała także w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. W 1993 r. rozpoczęła pracę jako radca w Departamencie Afryki, Azji, Australii i Oceanii MSZ, w latach 2008-2012 pełniła funkcję ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Japonii. Jest autorką dwóch polskich sztuk w konwencji nō: "Stroiciel fortepianu" (2010, pokazy w Warszawie i Tokio) oraz "Ukojenie dusz/Chinkon" (2016, pokazy we Wrocławiu i Tokio), na premierze tej drugiej obecna była japońska para cesarska. W Polsce ukazały się jej trzy książki: "Pięć wcieleń kobiety w teatrze nō" (1993), "Aktor doskonały" (2000) oraz "Boski Dwumian" (2009).
Zobacz także
Zobacz wszystkieONNA. Piękno, siła, ekstaza
16 maja – 15 sierpnia 2018
PodchorążówkaNō - japoński teatr klasyczny
Od gejszy do feministki
22 maja – 7 sierpnia 2018, 18:00
PodchorążówkaKobieta w kulturze Japonii
26 maja – 11 sierpnia 2018, 11:00
PodchorążówkaPokaz walk samurajów Kenjutsu
2 czerwca 2018, godz. 12:00
OgrodyKintsugi
14 lipca – 11 sierpnia 2018, 12:00
Stara Oranżeria
Piknik Europejski
Parady, pokazy, warsztaty, bezpłatne zwiedzanie, występ kwintetu tanecznego
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpisDzień Flagi
Bezpłatne zwiedzanie, oprowadzania, koncerty, warsztaty
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpisŚwięto Konstytucji
Opowieści edukatorskie, spotkanie z historią, spacer, warsztaty
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpis