Zapraszamy na wyjątkowe widowisko japońskiego teatru nō z udziałem profesjonalnych artystów z Japonii. Spektakl, będący poetycko-muzycznym wydarzeniem, wprowadzi widzów w świat gestu, tańca i maski, charakterystyczny dla sztuki nō.
Spektakl "Teatr nō - klasyka i nowoczesność" odbędzie się 23 czerwca 2018 r. o godz. 12.30 w Sali Balowej w Pałacu na Wyspie. Bilety w cenie 5 zł są do nabycia w kasach Muzeum Łazienki Królewskie (z ostatniej chwili - bilety na spektakl zostały już wyprzedane).
Widzowie zobaczą stare i nowe dramaty nō, kanoniczne tematy dramatyczne oraz spektrum postaci, w które wcielają się aktorzy shite. W programie spektaklu są m.in. fragmenty dramatów "Atsumori", "Takasago", taniec jo no mai ze sztuki "Stroiciel fortepianu", autorstwa Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej, wykonany do jednego z utworów Fryderyka Chopina (Nokturn cis-moll op. 27 nr 1), a także wystąpienia artystów japońskich poświęcone sztuce aktorskiej, muzyce i nowej dramaturgii nō.
Wystąpią: Shimizu Kanji, aktor shite, szkoła Kanze, Teatr Tessenkai (Tokio), Toriyama Naoya, muzyk hayashikata, grający na bębnie kotsuzumi, szkoła Kanze (Tokio) oraz Jakub Karpoluk, Yoko Fujii Karpoluk i Ryokurankai Polska Grupa Nō. Prowadzenie: Jadwiga Rodowicz-Czechowska. Wydarzenie trwa ok. 90 minut bez przerwy. Koordynator: Joanna Szumańska z Ośrodka Edukacji Muzeum Łazienki Królewskie - j.szumanska@lazienki-krolewskie.pl
Japoński teatr nō
Zgodnie z konwencjonalnym porządkiem, w którym grano spektakle japońskiego teatru nō, nazywanym gobandate, w czasie jednego widowiska prezentowano w kolejności sztuki o bogach (kami mono), duchach zmarłych wojowników (shura mono), kobietach (katsura mono), osobach szalonych (monogurui mono) i demonach (kichiku mono). Mający 650-letnią historię, nō nadal jest gatunkiem żywym, opartym o XV i XVI-wieczne utwory kanoniczne, ale i nowe dramaty powstałe w XIX, XX i XXI w.
JAPOŃSKI TEATR NŌ - DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Kanji Shimizu - aktor shite, reprezentujący szkołę Kanze, urodził się w 1953 r., uczeń mistrzów Kanze Hisao, Kanze Tetsunojō VIII (noszącego tytuł Ningen Kokuhō - Żywego Skarbu Kultury) i Kanze Tetsunojō IX. Członek tokijskiego Teatru Tessenkai, założyciel, wraz z Takao Nishimurą, zespołu teatru nō Hibiki no Kai. Kreował główne role w wielu klasycznych dramatach nō, doprowadził do przywrócenia na sceny zapomnianego dramatu Suwa (Chram Suwa), grał główne role w sztukach shinsaku nō (nowych dramatach nō) autorstwa Tomio Tady: "Isseki Sennin" (Mędrzec), "Nagasaki no Seibo" (Matka Boska z Nagasaki) oraz "Okinawa Zangetsuki" (Księżyc nad Okinawą). Współpracował z artystami reprezentującymi różne rodzaje teatralne, wykłada w Tokijskim Uniwersytecie Sztuk Pięknych oraz Uniwersytecie Sztuk Pięknych Okinawy. Wielokrotnie występował poza granicami Japonii, także w Polsce, nosi tytuł Zasłużonego dla Ochrony Bezcennego Niematerialnego Dziedzictwa Kulturalnego Japonii.
Naoya Toriyama - muzyk (hayashikata) grający na małym bębnie ręcznym kotsuzumi, reprezentujący szkołę Kanze. Urodził się w 1971 r., uczeń mistrzów Kanze Toyosumiego i Kanze Shinkurō, grał w wielu klasycznych dramatach nō, poza granicami Japonii, występował w Chinach, Wielkiej Brytanii, Australii, Singapurze, Włoszech i Polsce. Współpracował z publiczną stacją telewizyjną NHK, skomponował muzykę do nowej sztuki nō "Kurenai tennyo" (Czerwony anioł) oraz do pełnometrażowego filmu "Hisshi ken torisashi" (Desperackie pchnięcie) w reż. Hideyuki Hirayamy.
Dr Jakub Karpoluk - teatrolog, japonista i historyk sztuki, adiunkt na Wydziale Kultury Japonii oraz Wydziale Sztuki Nowych Mediów PJATK, wykładowca Instytutu Sztuki PAN, w centrum jego zainteresowań badawczych znajdują się teatr japoński i sztuki wizualne. Stypendysta Japan Foundation oraz IS PAN, studiował na Uniwersytecie Waseda, w Tokio, uczył się sztuki aktorskiej nō w szkołach Kanze, Kita oraz Shimogakari Hōshō. Produkował i występował w spektaklach nō w Polsce, Japonii i Niemczech, od wielu lat współpracuje z tokijskim Teatrem Tessenkai.
Yoko Fujii Karpoluk - absolwentka Wydziału Literatury Uniwersytetu Waseda w Tokio, studiowała na paryskim Uniwersytecie Sorbona, wykładowca w Katedrze Japonistyki WO UW. Studiuje teoretycznie oraz praktycznie klasyczny teatr nō.
Dr Jadwiga Rodowicz-Czechowska - japonistka i teatrolog, praktykowała sztukę nō pod kierunkiem wybitnego aktora Kanze Tetsunojo VIII. Współpracowała z Teatrem Laboratorium i Jerzym Grotowskim, w okresie jego prac nad kulturą czynną. Pracowała w Ośrodku Praktyk Teatralnych "Gardzienice", równolegle do pracy artystycznej prowadziła badania i prace dydaktyczne w Uniwersytecie Warszawskim, wykładała także w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. W 1993 r. rozpoczęła pracę jako radca w Departamencie Afryki, Azji, Australii i Oceanii MSZ, w latach 2008-2012 pełniła funkcję ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Japonii. Jest autorką dwóch polskich sztuk w konwencji nō: "Stroiciel fortepianu" (2010, pokazy w Warszawie i Tokio) oraz "Ukojenie dusz/Chinkon" (2016, pokazy we Wrocławiu i Tokio), na premierze tej drugiej obecna była japońska para cesarska. W Polsce ukazały się jej trzy książki: "Pięć wcieleń kobiety w teatrze nō" (1993), "Aktor doskonały" (2000) oraz "Boski Dwumian" (2009).
Zobacz także
Zobacz wszystkieONNA. Piękno, siła, ekstaza
16 maja – 15 sierpnia 2018
PodchorążówkaNō - japoński teatr klasyczny
Od gejszy do feministki
22 maja – 7 sierpnia 2018, 18:00
PodchorążówkaKobieta w kulturze Japonii
26 maja – 11 sierpnia 2018, 11:00
PodchorążówkaPokaz walk samurajów Kenjutsu
2 czerwca 2018, godz. 12:00
OgrodyKintsugi
14 lipca – 11 sierpnia 2018, 12:00
Stara Oranżeria
Nasi Wielcy: Franciszek Krzywda-Polkowski
Prelekcja Bożeny Tkaczyk-Piechny
Pałac na Wyspie Przeczytaj cały wpisSpacery szlakiem powstania listopadowego
Dla dorosłych i młodzieży (14+)
Ogrody Przeczytaj cały wpisDidaskalia Stanisława Wyspiańskiego
Spektakl dźwiękowy, czyli Teatr Wyobraźni w Teatrze Królewskim
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpis